Algemeen
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) bevat deze programmabegroting een openbaarheidsparagraaf. Hierin wordt aandacht besteed aan de beleidsvoornemens én de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). In de paragraaf Bedrijfsvoering zijn de organisatieaspecten van de Woo verder uitgewerkt.
De Woo is op 1 mei 2022 in werking getreden als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). GS hebben in 2021 op basis van een impactanalyse vastgesteld dat de provincie in vier jaar wil doorgroeien naar het ambitieniveau ‘Maximaal transparant en maximaal toegankelijk’. PS hebben voor dit traject middelen beschikbaar gesteld.
De uitvoering van de Woo is ondergebracht in het vierjarige programma ‘Informatie Open en Transparant’, onderdeel van de bredere digitaliseringsopgave. Het programma is opgebouwd uit vier sporen en wordt gerealiseerd via vier plateaus en tien projecten (waarvan een deel inmiddels is afgerond of aangepast).
De eerste fase van het programma richtte zich op het realiseren van ‘basaal transparant en basaal toegankelijk’. Daarbij zijn duidelijke stappen gezet. Zo zijn inmiddels 12 van de 17 informatiecategorieën via de website beschikbaar gesteld. In de jaren 2025 en 2026 ligt de focus onder andere op de (wettelijk verplichte) aansluiting op de landelijke Woo-index, volgens planning van het ministerie van BZK. Door landelijke vertraging is de oorspronkelijke planning niet haalbaar gebleken; een nieuwe planning volgt nog.
Vanuit het perspectief van de wet zijn drie hoofdthema’s leidend:
- Actieve openbaarmaking (informatie publiceren uit eigen beweging);
- Passieve openbaarmaking (informatie verstrekken op verzoek);
- Een op orde zijnde informatiehuishouding als randvoorwaarde voor beide.
Voor 2026 en verder zijn de volgende doelstellingen en activiteiten belangrijk:
- Implementatie van de sjabloongenerator , noodzakelijk voor het realiseren van archivering en openbaarmaking ‘by design’;
- Verdere implementatie van Microsoft 365 Copilot ter ondersteuning van efficiënte zoek-, analyse- en ontsluitingsfuncties van overheidsinformatie;
- Uitvoering van de roadmap ‘werkplek van de toekomst’ , met moderne informatie- en archiefbeheerprincipes. De conceptarchitectuur is gereed; een Proof of Concept wordt in 2025 opgestart met externe partijen. Belangrijke applicaties zijn Djuma, DMS/Edocs, SharePoint/Teams en het dataplatform;
- Vervolg van het programma ‘Ambtelijk Vakmanschap’ , gericht op bewustwording en vaardigheden met e-learning en fysieke sessies;
- Structurele verbetering van de informatiehuishouding , in lijn met de nieuwe Archiefwet en de aanbevelingen van de Provinciearchivaris. Hierbij wordt AI ingezet om informatie te verrijken met metadata, met prioriteit voor informatie die bijdraagt aan maatschappelijke impact en wettelijke compliance (zoals aanbevolen door het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding ACOI).
Door middel van dit programma werkt provincie Flevoland aan een duurzame, toekomstbestendige en transparante informatievoorziening waarin toegankelijkheid, privacy en openbaarheid in balans zijn .