Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 in de vergadering van PS van 18 juni 2025 zijn zeven moties aangenomen. Hieronder is de inhoud van de aangenomen moties toegelicht .
1.a Financiële verwerking Perspectiefnota 2026-2029
Financiële verwerking perspectiefnota 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|
Financieel perspectief - Provinciefonds | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen | 1.810 | 1.573 | 1.339 | 1.050 |
---|
811120 Provinciefondsuitkering | 1.810 | 1.573 | 1.339 | 1.050 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | -1.810 | -1.573 | -1.339 | -1.050 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | -1.810 | -1.573 | -1.339 | -1.050 |
---|
Financieel perspectief - MRB | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen | -3.200 | -3.150 | -3.150 | -3.000 |
---|
811140 Opcenten motorrijtuigenbelasting | -3.200 | -3.150 | -3.150 | -3.000 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | 3.200 | 3.150 | 3.150 | 3.000 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | 3.200 | 3.150 | 3.150 | 3.000 |
---|
Financieel perspectief - Algemene reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | 0 | 0 | -78 | 727 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | 0 | 0 | -78 | 727 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 78 | -727 |
---|
911110 A001 Algemene reserve | 0 | 0 | 78 | -727 |
---|
Financieel perspectief - L&P | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
812120 Loon- en prijsontwikkeling | 1.990 | 166 | 910 | 1.833 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | -1.990 | -166 | -910 | -1.833 |
---|
Financieel perspectief - Financiering | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen | 800 | -100 | 0 | 0 |
---|
811160 Batig rentesaldo < 1 jaar | 800 | -100 | 0 | 0 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | -800 | 100 | 0 | 0 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | -800 | 500 | 1.000 | 600 |
---|
812200 Stelpost financiering | 0 | -400 | -1.000 | -600 |
---|
Uitvoeringsaanpak Landelijk gebied - Perspectiefnota | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Subsidieregeling ' thuisbatterij' | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | -3.150 | 0 | 0 | 0 |
---|
911410 B044 Duurzame energie | 3.150 | 0 | 0 | 0 |
---|
Extra middelen uitvoeringskosten GLB 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
2.2.5 Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
---|
225110 Uitvoeringskosten GLB | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | -1.000 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | -1.000 | 0 | 0 | 0 |
---|
911480 B052 GLB | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Verhoogde cyberdreiging, informatievoorziening en prijsindexaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
8.1.2 Onvoorzien en stelposten | -400 | -400 | -400 | -400 |
---|
812130 Stelpost nieuw beleid | -400 | -400 | -400 | -400 |
---|
8.2.4 Informatievoorziening | 400 | 400 | 400 | 400 |
---|
824120 Exploitatielasten automatisering | 400 | 400 | 400 | 400 |
---|
Motie 5 - Clusterontwikkeling duurzame luchtvaart | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Motie 16 - subsidieregeling voor thuis- en buurtbatterijen | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | -2.250 | 0 | 0 | 0 |
---|
911410 B044 Duurzame energie | 2.250 | 0 | 0 | 0 |
---|
Motie 31 - Extra middelen voor de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG) | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
9.1.1 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Eindtotaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
| | | | x € 1.000 |
---|
1.b Moties en amendementen
Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 in de vergadering van PS van 18 juni 2025 zijn zeven moties aangenomen. Hieronder is de inhoud van de aangenomen moties toegelicht.
Motie 5 - Clusterontwikkeling duurzame luchtvaart
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: -Een voorstel uit te werken voor het aanjagen en ondersteunen van een duurzaam luchtvaartcluster bij Lelystad Airport; - Dit voorstel uiterlijk eind maart 2026 aan Provinciale Staten voor te leggen; - Voor de uitwerking, onderzoek en uitvoering van het voor te leggen voorstel maximaal € 500.000 te reserveren in het oormerk R009149 “Financiële ruimte initiatieven PS’ in de Brede Bestemmingsreserve. Constaterende dat: - De provincie Flevoland op zoek is naar economische ontwikkelingen die aansluiten bij de verduurzaming van mobiliteit; - Lelystad Airport ruimte en potentie biedt voor innovatieve toepassingen op het gebied van duurzaam vliegen; - eerdere clusterontwikkeling, zoals het composietencluster, mede dankzij provinciale inzet tot succesvolle innovatie-ecosystemen heeft geleid. Overwegende dat: - vormen van duurzaam vliegen, zoals elektrisch en waterstofgedreven luchtvaart, zich snel ontwikkelen en vestigingskansen bieden voor innovatieve partijen; - de ontwikkeling van een luchtvaartcluster bij Lelystad Airport, Flevoland kan positioneren als proeftuin voor schone mobiliteit en technologische innovatie; - een provinciale bijdrage de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid sterk kan bevorderen. | Dit betreft een oormerk van € 0,5 mln. in de 'Brede Bestemmings-reserve'. | Momenteel wordt voorbereid op welke wijze invulling kan worden gegeven aan deze motie. In de eerste helft van 2026 zal een voorstel aan PS worden voorgelegd. |
---|
Motie 16 - Versnelling oplossingen netcongestie en decentrale energieopslag in Flevoland
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het College: - Het voorgenomen voorstel voor een subsidieregeling voor thuis- en buurtbatterijen uit te breiden tot een totaalbudget van € 4 miljoen; - Voor dit bedrag een breed maatregelenpakket te ontwikkelen, gericht op innovatieve decentrale oplossingen voor netcongestie, waaronder: o Thuisbatterijen; o Buurtbatterijen en collectieve opslag; o Lokale energiehubs en slimme netoplossingen; o Samenwerkingsmodellen tussen overheden, netbeheerders, bedrijven en bewoners; - Daarbij specifiek te borgen dat de regeling bijdraagt aan zowel het verminderen van netcongestie als het structureel verlagen van de energielasten voor inwoners; - De extra middelen te dekken uit het ongeoormerkte deel van de brede bestemmingsreserve (BBR); - Provinciale Staten hierover te informeren bij de uitwerking en in Q3 2026 terug te koppelen over de voortgang. Constaterende dat: - Netcongestie in Flevoland grote gevolgen heeft voor inwoners, bedrijven en de energietransitie; - Batterijopslag, energiehubs en andere decentrale oplossingen bijdragen aan het verzachten van netcongestie én aan verlaging van de energielasten; - Er bij inwoners, energiecoöperaties en bedrijven animo bestaat om deze oplossingen versneld toe te passen, maar dat hiervoor extra stimulans en ondersteuning nodig is. Overwegende dat: - De provincie met gerichte inzet op decentrale energieopslag en slimme netoplossingen direct bijdraagt aan het oplossen van netcongestie; - Een brede aanpak met ruimte voor zowel thuisbatterijen, buurtbatterijen als collectieve energiehubs meer impact zal hebben dan een smalle regeling; - Extra middelen versnelling en schaalvergroting mogelijk maken. | Dit betreft een oormerk in de reserve 'Duurzame energie'. | Met deze motie is in totaal € 4 mln. beschikbaar gekomen. Per 1 januari 2026 wordt de subsidieregeling voor thuisbatterijen opengesteld. Hiervoor is een bedrag van € 1,75 mln. gereserveerd. Voor de resterende € 3,25 mln. wordt gezocht naar een passende invulling binnen het bredere maatregelenpakket. |
---|
Motie 18 - De N50 weer op de kaart
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: - zich bij het Rijk, in IPO-verband en op alle andere mogelijke manieren actief en met hernieuwde inzet sterk te maken voor structurele verbetering van de N50; - daarbij specifiek aandacht te vragen voor de doorstroom en verkeersveiligheid van de N50; - Provinciale Staten bij de behandeling van de Programmabegroting van 2026 te informeren over de te nemen acties. Constaterende dat: - de N50 al jarenlang een knelpunt is voor Flevoland op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid;¹ - regelmatig in de Provinciale Staten van Flevoland aandacht is gevraagd voor de verbetering van de verkeersveiligheid van dit traject; - in een door Arcadis uitgevoerd onderzoek (2022) geconcludeerd is dat ‘de N50 op meerdere trajecten aanzienlijke verkeersveiligheidsrisico’s kent, veroorzaakt door structurele tekorten in het wegontwerp die leiden tot risicovol rijgedrag en (frontale) ongevallen’; - ondanks eerdere toezeggingen en hoopgevende signalen in de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk géén concrete stappen gezet zijn om het probleem structureel aan te pakken. Overwegende dat: - de N50 een vitale verkeersader vormt als het gaat om de economie, mobiliteit en leefbaarheid van Flevoland; - de verkeersveiligheid van de N50 tot structurele zorgen leidt bij inwoners en hulpdiensten; - het van belang is dat de provincie Flevoland zich samen met de betrokken gemeentes en provincie actief en zichtbaar blijft inzetten voor verbetermaatregelen op dit traject met betrekking tot doorstroom en verkeersveiligheid. | Geen. | Provincie Flevoland onderzoekt samen met haar regiopartners – de gemeenten Dronten, Urk, Noordoostpolder, Kampen, de regio Zwolle, de provincie Overijssel – en in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Rijkswaterstaat welke maatregelen op korte termijn noodzakelijk én binnen de kaders haalbaar zijn op drie trajecten van de N50. Sinds juni 2025. hebben diverse activiteiten plaatsgevonden. Zo is het ontwikkelde Position Paper N50 gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie voor Tweede Kamerleden in Nieuwspoort. Op 1 juli is dit position paper ook als petitie aangeboden aan de commissie IenW van de Tweede Kamer.Tijdens het MIRT-debat op 2 juli 2025 kreeg de N50 veel aandacht. Naar aanleiding hiervan is een tweeminutendebat aangevraagd. Op 1 september vond een werkbezoek plaats, waarbij minister Tieman de N50 heeft bezocht. De N50 staat ook geagendeerd voor het Bestuurlijk Overleg MIRT 2025 voor Landsdeel Oost, waarin de afspraken uit BO MIRT 2024 worden besproken. |
---|
Motie 27 - Toekomstige financiële armslag
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: - Om bij de Programmabegroting 2026 concrete voorstellen aan Provinciale Staten voor te leggen voor het (gedeeltelijk) laten vrijvallen van de jaarlijkse reservering voor de BBR ten gunste van de stelpost nieuw beleid; - Om gelijktijdig een actualisatie van de provinciale reserves en voorzieningen uit te voeren, waarbij kritisch wordt bezien of aanwezige middelen nog in verhouding staan tot de actuele risico’s en beleidsprioriteiten; - Om op deze wijze de meerjarige begrotingsruimte te versterken, met het oog op het kunnen inspelen op toekomstige opgaven in een veranderlijke wereld; - Hierover te rapporteren aan Provinciale Staten voorafgaand aan de behandeling van de Programmabegroting 2026. Constaterende dat: - De Perspectiefnota 2026-2029 laat zien dat Flevoland geconfronteerd wordt met toenemende financiële onzekerheden en een meerjarig negatieve begrotingsruimte. Overwegende dat: - We leven in een onvoorspelbare wereld waarin geopolitieke spanningen, economische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen sneller op ons afkomen; - Het huidige en een toekomstig college structurele financiële ruimte moeten hebben om in te spelen op de veranderingen en ontwikkelingen; - Het verstandig is om in te zetten op het realiseren van flexibele en wendbare overheidsfinanciën, waarbij een solide financiële huishouding hand in hand gaat met de ruimte om gericht te investeren; - De actualisatie van reserves en voorzieningen noodzakelijk is om deze beter te laten aansluiten op actuele risico’s en prioriteiten; - Door vrijval van de standaard reservering voor de BBR en actualisatie van reserves er meer meerjarige begrotingsruimte ontstaat om structureel in te zetten op provinciale prioriteiten. | Dit betreft de jaarlijkse storting in de 'Brede Bestemmings-reserve'. | De vrijval van de storting in de ‘Brede Bestemmingsreserve’ ter verbetering van het meerjarenbeeld achten we, gezien de uitkomsten van de Septembercirculaire, op dit moment niet nodig. |
---|
Motie 28 - Passende MaaS-oplossingen per gemeente
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: - Samen met gemeenten in te zetten op de uitwerking én implementatie van passende MaaSoplossingen per gemeente, waarbij lokaal maatwerk centraal staat; - In gemeenten waar al MaaS-oplossingen bestaan, te zorgen voor betere bekendheid en gebruik onder inwoners; - De Pilots te evalueren, en vast te implementeren (of na aanpassing daarvan); - Provinciale Staten uiterlijk in Q1 2026 te informeren over de stand van zaken per gemeente en het vervolgtraject voor verdere implementatie, als het begrote budget niet toereikend blijkt te zijn een extra financiële bijdrage bij de begroting 2026 te vragen aan de Staten. Constaterende dat: - De provincie werkt aan een integrale mobiliteitsaanpak waarbij ook Mobility as a Service (MaaS) een rol speelt; - Gemeenten als Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder en Urk ieder een eigen ruimtelijke structuur en mobiliteitsbehoefte kennen; - In sommige gemeenten al MaaS-initiatieven bestaan, maar deze nog beperkt bekend zijn onder inwoners; - Er nu pilots uitgevoerd worden m.b.v. terug geïnd geld van de OVconcessie. Overwegende dat: - Goed functionerende én toegankelijke mobiliteitsoplossingen per gemeente bijdragen aan bereikbaarheid, leefbaarheid en zelfredzaamheid; - Door Openbaar vervoer goed beschikbaar en bereikbaar te maken de druk op de wegen het autogebruik afneemt, - Het belangrijk is om inwoners bekend te maken met bestaande MaaS-oplossingen waar deze al beschikbaar zijn; - Maatwerk per gemeente nodig is om aan te sluiten op de specifieke lokale behoefte en ruimtelijke context; - Door de landelijke bezuinigingen op het O.V de experimenteerruimte van de Provincie sterk vermindert is. | Hiervoor is in 2026 additioneel € 0,1 mln. beschikbaar gesteld ten laste van het begrotingssaldo. | Samen met gemeenten wordt in 2026 ingezet op het uitwerken en implementeren van passende MaaS-oplossingen, waarbij lokaal maatwerk centraal staat. Daarnaast wordt gewerkt aan de betere bekendheid en het gebruik onder inwoners. |
---|
Motie 30 - Regioplan laaggeletterdheid 2026-2030
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: - Een Regioplan laaggeletterdheid 2026- 2030 te initiëren vanuit de samenwerkingsgedachte met de verschillende regionale partners en daarbij de evaluatie van het Regioplan 2021-2024 te betrekken. Constaterende dat: - laaggeletterdheid een breed maatschappelijk probleem is dat deelname aan onderwijs, werk en samenleving belemmert en het welbevinden van het individu beÏnvloedt; - verbetering van basisvaardigheden essentieel is voor brede welvaart en economische slagkracht in Flevoland; - de provincie Flevoland heeft geïnvesteerd in het Regioplan Laaggeletterdheid 2021-2024; - de evaluatie van dit Regioplan zojuist is afgerond. Overwegende dat: - investeren in taal- en basisvaardigheden de arbeidsmarktkansen van inwoners vergroot en daarmee de concurrentiekracht van de regio versterkt; - de doelstellingen van het actieplan Regioplan goed aansluiten bij de ambities van de Flevolandse Sociale Agenda; - ook nieuwe generaties zullen zijn die extra ondersteuning nodig zullen hebben; - er uit het werkveld en uit de evaluatie van het Regioplan 2021-2024 positieve signalen zijn; - er een structuur zoals een Regioplan wenselijk is voor borging en vooruitgang van activiteiten en resultaten. | Geen. | Het Regioplan 2021-2024 was met een jaar verlengd, dus tot en met 2025. Momenteel wordt deze periode geëvalueerd in opdracht van centrumgemeente Almere. De arbeidsmarktregio Flevoland (Flevoland werkt!) is bezig om een nieuw Regioplan laaggeletterdheid uit te werken voor de komende jaren. Daarbij wordt de evaluatie ook gebruikt. Het is een wettelijke taak voor gemeenten om hieraan uitvoering te geven. Het wordt bekostigd door het Rijk en moet ook voldoen aan door het Rijk gestelde kaders. De provincie zal gesprekken initiëren met gemeenten en bibliotheken om gezamenlijke ambities op te stellen. Wat de provincie verder doet, is gemeenten en regionale partners waar mogelijk ondersteunen op het gebied van laaggeletterdheid. Dit wordt uitgevoerd door Stichting Bibliotheeknetwerk Flevoland, onze provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken. Er wordt vanaf 2026 gekeken hoe daarbij de grootste meerwaarde gecreëerd kan worden. Het doel is dat provincie, gemeenten en regionale partners elkaar zoveel mogelijk kunnen versterken bij de aanpak van laaggeletterdheid. |
---|
Motie 31 - Extra middelen voor de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG)
Inhoud | Directe fin. consequenties | Toelichting bij de begroting |
---|
Verzoeken het college: - In de verdere uitwerking van de Perspectiefnota 2026 een extra bedrag van € 4 miljoen op te nemen ten behoeve van de uitvoering van de ULG, gericht op de ambities verwoord in het ambitiedocument en de visie op landbouw voor het landelijk gebied van Flevoland; − Deze middelen in te zetten voor maatregelen die bijdragen aan een toekomstgericht, duurzaam, innovatief en veerkrachtig landelijk gebied; − Dit bedrag te dekken uit het ongeoormerkte deel van de brede bestemmingsreserve; − Provinciale Staten voor het einde van 2025 te informeren over de voorgenomen inzet van (een deel van) deze middelen, inclusief een nadere onderbouwing en een voorstel voor uitvoering. Constaterende dat: - Provinciale Staten op 28 mei 2025 de Visie op Landbouw 2050 hebben vastgesteld; − de uitvoering van deze visie plaatsvindt binnen de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG), waarin de landbouwvisie als belangrijk bouwblok is opgenomen; − de ULG beoogt om opgaven rond landbouw, natuur, water, klimaat en leefomgeving integraal en in samenhang aan te pakken. Overwegende dat: - innovatieve oplossingen vanuit de agrarische sector cruciaal zijn om de doelen van de landbouwvisie te realiseren; − De Boerderij van de Toekomst hier een belangrijke bijdrage kan leveren in deze innovatieve oplossingen; − een robuuste bodem- en waterkwaliteit, een veerkrachtige landbouw en gebiedsgerichte samenwerking belangrijke voorwaarden zijn voor een toekomstbestendig landelijk gebied; − de huidige financiële kaders onvoldoende ruimte bieden om deze onderdelen krachtig te ondersteunen; − de brede bestemmingsreserve ruimte biedt voor gerichte investeringen in provinciale prioriteiten. | Dit betreft een oormerk in de 'Brede Bestemmings-reserve'. | In deze begroting is € 2,35 mln. geraamd voor gebiedsgerichte en themagerichte initiatieven. Dit budget wordt ingezet voor de transitie van het landelijk gebied. De provincie werkt hierbij samen met medeoverheden, gebiedspartijen en ondernemers aan een integrale uitvoeringsaanpak, waarin de opgaven op het gebied van landbouw, natuur, water, bodem en klimaat in samenhang worden opgepakt. Omdat de provincie zelf beperkt beschikt over gronden of terreinen, ligt de nadruk op regie, samenwerking en het bundelen van middelen. De uitvoeringsaanpak is gebiedsgericht, thematisch en participatief. De prioriteiten worden gefaseerd ingevuld, in aansluiting op de regionale opgaven en beschikbare middelen. |
---|