A. Verwerking Perspectiefnota 2026-2029
Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 in de vergadering van PS van 18 juni 2025 zijn zeven moties aangenomen. Hieronder is de inhoud van de aangenomen moties toegelicht .
1.a Financiële verwerking Perspectiefnota 2026-2029
Financiële verwerking perspectiefnota 2026-2029
2026
2027
2028
2029
Financieel perspectief - Provinciefonds
0
0
0
0
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen
1.810
1.573
1.339
1.050
811120 Provinciefondsuitkering
1.810
1.573
1.339
1.050
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
-1.810
-1.573
-1.339
-1.050
812130 Stelpost nieuw beleid
-1.810
-1.573
-1.339
-1.050
Financieel perspectief - MRB
0
0
0
0
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen
-3.200
-3.150
-3.150
-3.000
811140 Opcenten motorrijtuigenbelasting
-3.200
-3.150
-3.150
-3.000
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
3.200
3.150
3.150
3.000
812130 Stelpost nieuw beleid
3.200
3.150
3.150
3.000
Financieel perspectief - Algemene reserve
0
0
0
0
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
0
0
-78
727
812130 Stelpost nieuw beleid
0
0
-78
727
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
78
-727
911110 A001 Algemene reserve
0
0
78
-727
Financieel perspectief - L&P
0
0
0
0
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
0
0
0
0
812120 Loon- en prijsontwikkeling
1.990
166
910
1.833
812130 Stelpost nieuw beleid
-1.990
-166
-910
-1.833
Financieel perspectief - Financiering
0
0
0
0
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen
800
-100
0
0
811160 Batig rentesaldo < 1 jaar
800
-100
0
0
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
-800
100
0
0
812130 Stelpost nieuw beleid
-800
500
1.000
600
812200 Stelpost financiering
0
-400
-1.000
-600
Uitvoeringsaanpak Landelijk gebied - Perspectiefnota
0
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
0
0
0
0
Subsidieregeling ' thuisbatterij'
0
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
-3.150
0
0
0
911410 B044 Duurzame energie
3.150
0
0
0
Extra middelen uitvoeringskosten GLB 2026
0
0
0
0
2.2.5 Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB)
1.000
0
0
0
225110 Uitvoeringskosten GLB
1.000
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
-1.000
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
-1.000
0
0
0
911480 B052 GLB
0
0
0
0
Verhoogde cyberdreiging, informatievoorziening en prijsindexaties
0
0
0
0
8.1.2 Onvoorzien en stelposten
-400
-400
-400
-400
812130 Stelpost nieuw beleid
-400
-400
-400
-400
8.2.4 Informatievoorziening
400
400
400
400
824120 Exploitatielasten automatisering
400
400
400
400
Motie 5 - Clusterontwikkeling duurzame luchtvaart
0
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
0
0
0
0
Motie 16 - subsidieregeling voor thuis- en buurtbatterijen
0
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
-2.250
0
0
0
911410 B044 Duurzame energie
2.250
0
0
0
Motie 31 - Extra middelen voor de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG)
0
0
0
0
9.1.1 Mutaties reserves
0
0
0
0
911150 B009 Brede Bestemmingsreserve
0
0
0
0
Eindtotaal
0
0
0
0
x € 1.000
1.b Moties en amendementen
Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 in de vergadering van PS van 18 juni 2025 zijn zeven moties aangenomen. Hieronder is de inhoud van de aangenomen moties toegelicht.
Motie 5 - Clusterontwikkeling duurzame luchtvaart
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
-Een voorstel uit te werken voor het aanjagen en ondersteunen van een duurzaam luchtvaartcluster bij Lelystad Airport;
- Dit voorstel uiterlijk eind maart 2026 aan Provinciale Staten voor te leggen;
- Voor de uitwerking, onderzoek en uitvoering van het voor te leggen voorstel maximaal € 500.000 te reserveren in het oormerk R009149 “Financiële ruimte initiatieven PS’ in de Brede Bestemmingsreserve.Constaterende dat:
- De provincie Flevoland op zoek is naar economische ontwikkelingen die aansluiten bij de verduurzaming van mobiliteit;
- Lelystad Airport ruimte en potentie biedt voor innovatieve toepassingen op het gebied van duurzaam vliegen;
- eerdere clusterontwikkeling, zoals het composietencluster, mede dankzij provinciale inzet tot succesvolle innovatie-ecosystemen heeft geleid.Overwegende dat:
- vormen van duurzaam vliegen, zoals elektrisch en waterstofgedreven luchtvaart, zich snel ontwikkelen en vestigingskansen bieden voor innovatieve partijen;
- de ontwikkeling van een luchtvaartcluster bij Lelystad Airport, Flevoland kan positioneren als proeftuin voor schone mobiliteit en technologische innovatie;
- een provinciale bijdrage de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid sterk kan bevorderen.Dit betreft een oormerk van € 0,5 mln.
in de 'Brede Bestemmings-reserve'.Momenteel wordt voorbereid op welke wijze invulling kan worden gegeven aan deze motie. In de eerste helft van 2026 zal een voorstel aan PS worden voorgelegd.
Motie 16 - Versnelling oplossingen netcongestie en decentrale energieopslag in Flevoland
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het College:
- Het voorgenomen voorstel voor een subsidieregeling voor thuis- en buurtbatterijen uit te breiden tot een totaalbudget van € 4 miljoen;
- Voor dit bedrag een breed maatregelenpakket te ontwikkelen, gericht op innovatieve decentrale oplossingen voor netcongestie, waaronder:
o Thuisbatterijen;
o Buurtbatterijen en collectieve opslag;
o Lokale energiehubs en slimme netoplossingen;
o Samenwerkingsmodellen tussen overheden, netbeheerders, bedrijven en bewoners;
- Daarbij specifiek te borgen dat de regeling bijdraagt aan zowel het verminderen van netcongestie als het structureel verlagen van de energielasten voor inwoners;
- De extra middelen te dekken uit het ongeoormerkte deel van de brede bestemmingsreserve (BBR);
- Provinciale Staten hierover te informeren bij de uitwerking en in Q3 2026 terug te koppelen over de voortgang.Constaterende dat:
- Netcongestie in Flevoland grote gevolgen heeft voor inwoners, bedrijven en de energietransitie;
- Batterijopslag, energiehubs en andere decentrale oplossingen bijdragen aan het verzachten van netcongestie én aan verlaging van de energielasten;
- Er bij inwoners, energiecoöperaties en bedrijven animo bestaat om deze oplossingen versneld toe te passen, maar dat hiervoor extra stimulans en ondersteuning nodig is.Overwegende dat:
- De provincie met gerichte inzet op decentrale energieopslag en slimme netoplossingen direct bijdraagt aan het oplossen van netcongestie;
- Een brede aanpak met ruimte voor zowel thuisbatterijen, buurtbatterijen als collectieve energiehubs meer impact zal hebben dan een smalle regeling;
- Extra middelen versnelling en schaalvergroting mogelijk maken.Dit betreft een oormerk in de reserve 'Duurzame energie'.
Met deze motie is in totaal € 4 mln. beschikbaar gekomen.
Per 1 januari 2026 wordt de subsidieregeling voor thuisbatterijen opengesteld. Hiervoor is een bedrag van € 1,75 mln. gereserveerd.
Voor de resterende € 3,25 mln. wordt gezocht naar een passende invulling binnen het bredere maatregelenpakket.Motie 18 - De N50 weer op de kaart
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
- zich bij het Rijk, in IPO-verband en op alle andere mogelijke manieren actief en met hernieuwde inzet sterk te maken voor structurele verbetering van de N50;
- daarbij specifiek aandacht te vragen voor de doorstroom en verkeersveiligheid van de N50;
- Provinciale Staten bij de behandeling van de Programmabegroting van 2026 te informeren over de te nemen acties.Constaterende dat:
- de N50 al jarenlang een knelpunt is voor Flevoland op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid;¹
- regelmatig in de Provinciale Staten van Flevoland aandacht is gevraagd voor de verbetering van de verkeersveiligheid van dit traject;
- in een door Arcadis uitgevoerd onderzoek (2022) geconcludeerd is dat ‘de N50 op meerdere trajecten aanzienlijke verkeersveiligheidsrisico’s kent, veroorzaakt door structurele tekorten in het wegontwerp die leiden tot risicovol rijgedrag en (frontale) ongevallen’;
- ondanks eerdere toezeggingen en hoopgevende signalen in de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk géén concrete stappen gezet zijn om het probleem structureel aan te pakken.Overwegende dat:
- de N50 een vitale verkeersader vormt als het gaat om de economie, mobiliteit en leefbaarheid van Flevoland;
- de verkeersveiligheid van de N50 tot structurele zorgen leidt bij inwoners en hulpdiensten;
- het van belang is dat de provincie Flevoland zich samen met de betrokken gemeentes en provincie actief en zichtbaar blijft inzetten voor verbetermaatregelen op dit traject met betrekking tot doorstroom en verkeersveiligheid.Geen.
Provincie Flevoland onderzoekt samen met haar regiopartners – de gemeenten Dronten, Urk, Noordoostpolder, Kampen, de regio Zwolle, de provincie Overijssel – en in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Rijkswaterstaat welke maatregelen op korte termijn noodzakelijk én binnen de kaders haalbaar zijn op drie trajecten van de N50. Sinds juni 2025. hebben diverse activiteiten plaatsgevonden. Zo is het ontwikkelde Position Paper N50 gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie voor Tweede Kamerleden in Nieuwspoort. Op 1 juli is dit position paper ook als petitie aangeboden aan de commissie IenW van de Tweede Kamer.Tijdens het MIRT-debat op 2 juli 2025 kreeg de N50 veel aandacht. Naar aanleiding hiervan is een tweeminutendebat aangevraagd. Op 1 september vond een werkbezoek plaats, waarbij minister Tieman de N50 heeft bezocht. De N50 staat ook geagendeerd voor het Bestuurlijk Overleg MIRT 2025 voor Landsdeel Oost, waarin de afspraken uit BO MIRT 2024 worden besproken.
Motie 27 - Toekomstige financiële armslag
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
- Om bij de Programmabegroting 2026 concrete voorstellen aan Provinciale Staten voor te leggen voor het (gedeeltelijk) laten vrijvallen van de jaarlijkse reservering voor de BBR ten gunste van de stelpost nieuw beleid;
- Om gelijktijdig een actualisatie van de provinciale reserves en voorzieningen uit te voeren, waarbij kritisch wordt bezien of aanwezige middelen nog in verhouding staan tot de actuele risico’s en beleidsprioriteiten;
- Om op deze wijze de meerjarige begrotingsruimte te versterken, met het oog op het kunnen inspelen op toekomstige opgaven in een veranderlijke wereld;
- Hierover te rapporteren aan Provinciale Staten voorafgaand aan de behandeling van de Programmabegroting 2026.Constaterende dat:
- De Perspectiefnota 2026-2029 laat zien dat Flevoland geconfronteerd wordt met toenemende financiële onzekerheden en een meerjarig negatieve begrotingsruimte.Overwegende dat:
- We leven in een onvoorspelbare wereld waarin geopolitieke spanningen, economische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen sneller op ons afkomen;
- Het huidige en een toekomstig college structurele financiële ruimte moeten hebben om in te spelen op de veranderingen en ontwikkelingen;
- Het verstandig is om in te zetten op het realiseren van flexibele en wendbare overheidsfinanciën, waarbij een solide financiële huishouding hand in hand gaat met de ruimte om gericht te investeren;
- De actualisatie van reserves en voorzieningen noodzakelijk is om deze beter te laten aansluiten op actuele risico’s en prioriteiten;
- Door vrijval van de standaard reservering voor de BBR en actualisatie van reserves er meer meerjarige begrotingsruimte ontstaat om structureel in te zetten op provinciale prioriteiten.Dit betreft de jaarlijkse storting in de 'Brede Bestemmings-reserve'.
De vrijval van de storting in de ‘Brede Bestemmingsreserve’ ter verbetering van het meerjarenbeeld achten we, gezien de uitkomsten van de Septembercirculaire, op dit moment niet nodig.
Motie 28 - Passende MaaS-oplossingen per gemeente
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
- Samen met gemeenten in te zetten op de uitwerking én implementatie van passende MaaSoplossingen per gemeente, waarbij lokaal maatwerk centraal staat;
- In gemeenten waar al MaaS-oplossingen bestaan, te zorgen voor betere bekendheid en gebruik onder inwoners;
- De Pilots te evalueren, en vast te implementeren (of na aanpassing daarvan);
- Provinciale Staten uiterlijk in Q1 2026 te informeren over de stand van zaken per gemeente en het vervolgtraject voor verdere implementatie, als het begrote budget niet toereikend blijkt te zijn een extra financiële bijdrage bij de begroting 2026 te vragen aan de Staten.Constaterende dat:
- De provincie werkt aan een integrale mobiliteitsaanpak waarbij ook Mobility as a Service (MaaS) een rol speelt;
- Gemeenten als Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder en Urk ieder een eigen ruimtelijke structuur en mobiliteitsbehoefte kennen;
- In sommige gemeenten al MaaS-initiatieven bestaan, maar deze nog beperkt bekend zijn onder inwoners;
- Er nu pilots uitgevoerd worden m.b.v. terug geïnd geld van de OVconcessie.Overwegende dat:
- Goed functionerende én toegankelijke mobiliteitsoplossingen per gemeente bijdragen aan bereikbaarheid, leefbaarheid en zelfredzaamheid;
- Door Openbaar vervoer goed beschikbaar en bereikbaar te maken de druk op de wegen het autogebruik afneemt,
- Het belangrijk is om inwoners bekend te maken met bestaande MaaS-oplossingen waar deze al beschikbaar zijn;
- Maatwerk per gemeente nodig is om aan te sluiten op de specifieke lokale behoefte en ruimtelijke context;
- Door de landelijke bezuinigingen op het O.V de experimenteerruimte van de Provincie sterk vermindert is.Hiervoor is in 2026 additioneel € 0,1 mln. beschikbaar gesteld ten laste van het begrotingssaldo.
Samen met gemeenten wordt in 2026 ingezet op het uitwerken en implementeren van passende MaaS-oplossingen, waarbij lokaal maatwerk centraal staat. Daarnaast wordt gewerkt aan de betere bekendheid en het gebruik onder inwoners.
Motie 30 - Regioplan laaggeletterdheid 2026-2030
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
- Een Regioplan laaggeletterdheid 2026- 2030 te initiëren vanuit de samenwerkingsgedachte met de verschillende regionale partners en daarbij de evaluatie van het Regioplan 2021-2024 te betrekken.Constaterende dat:
- laaggeletterdheid een breed maatschappelijk probleem is dat deelname aan onderwijs, werk en samenleving belemmert en het welbevinden van het individu beÏnvloedt;
- verbetering van basisvaardigheden essentieel is voor brede welvaart en economische slagkracht in Flevoland;
- de provincie Flevoland heeft geïnvesteerd in het Regioplan Laaggeletterdheid 2021-2024;
- de evaluatie van dit Regioplan zojuist is afgerond.Overwegende dat:
- investeren in taal- en basisvaardigheden de arbeidsmarktkansen van inwoners vergroot en daarmee de concurrentiekracht van de regio versterkt;
- de doelstellingen van het actieplan Regioplan goed aansluiten bij de ambities van de Flevolandse Sociale Agenda;
- ook nieuwe generaties zullen zijn die extra ondersteuning nodig zullen hebben;
- er uit het werkveld en uit de evaluatie van het Regioplan 2021-2024 positieve signalen zijn;
- er een structuur zoals een Regioplan wenselijk is voor borging en vooruitgang van activiteiten en resultaten.Geen.
Het Regioplan 2021-2024 was met een jaar verlengd, dus tot en met 2025. Momenteel wordt deze periode geëvalueerd in opdracht van centrumgemeente Almere. De arbeidsmarktregio Flevoland (Flevoland werkt!) is bezig om een nieuw Regioplan laaggeletterdheid uit te werken voor de komende jaren. Daarbij wordt de evaluatie ook gebruikt. Het is een wettelijke taak voor gemeenten om hieraan uitvoering te geven. Het wordt bekostigd door het Rijk en moet ook voldoen aan door het Rijk gestelde kaders.
De provincie zal gesprekken initiëren met gemeenten en bibliotheken om gezamenlijke ambities op te stellen. Wat de provincie verder doet, is gemeenten en regionale partners waar mogelijk ondersteunen op het gebied van laaggeletterdheid. Dit wordt uitgevoerd door Stichting Bibliotheeknetwerk Flevoland, onze provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken. Er wordt vanaf 2026 gekeken hoe daarbij de grootste meerwaarde gecreëerd kan worden. Het doel is dat provincie, gemeenten en regionale partners elkaar zoveel mogelijk kunnen versterken bij de aanpak van laaggeletterdheid.
Motie 31 - Extra middelen voor de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG)
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het college:
- In de verdere uitwerking van de Perspectiefnota 2026 een extra bedrag van € 4 miljoen op te nemen ten behoeve van de uitvoering van de ULG, gericht op de ambities verwoord in het ambitiedocument en de visie op landbouw voor het landelijk gebied van Flevoland;
− Deze middelen in te zetten voor maatregelen die bijdragen aan een toekomstgericht, duurzaam, innovatief en veerkrachtig landelijk gebied;
− Dit bedrag te dekken uit het ongeoormerkte deel van de brede bestemmingsreserve;
− Provinciale Staten voor het einde van 2025 te informeren over de voorgenomen inzet van (een deel van) deze middelen, inclusief een nadere onderbouwing en een voorstel voor uitvoering.Constaterende dat:
- Provinciale Staten op 28 mei 2025 de Visie op Landbouw 2050 hebben vastgesteld;
− de uitvoering van deze visie plaatsvindt binnen de Uitvoeringsaanpak Landelijk Gebied (ULG), waarin de landbouwvisie als belangrijk bouwblok is opgenomen;
− de ULG beoogt om opgaven rond landbouw, natuur, water, klimaat en leefomgeving integraal en in samenhang aan te pakken.Overwegende dat:
- innovatieve oplossingen vanuit de agrarische sector cruciaal zijn om de doelen van de landbouwvisie te realiseren;
− De Boerderij van de Toekomst hier een belangrijke bijdrage kan leveren in deze innovatieve oplossingen;
− een robuuste bodem- en waterkwaliteit, een veerkrachtige landbouw en gebiedsgerichte samenwerking belangrijke voorwaarden zijn voor een toekomstbestendig landelijk gebied;
− de huidige financiële kaders onvoldoende ruimte bieden om deze onderdelen krachtig te ondersteunen;
− de brede bestemmingsreserve ruimte biedt voor gerichte investeringen in provinciale prioriteiten.Dit betreft een oormerk in de 'Brede Bestemmings-reserve'.
In deze begroting is € 2,35 mln. geraamd voor gebiedsgerichte en themagerichte initiatieven. Dit budget wordt ingezet voor de transitie van het landelijk gebied. De provincie werkt hierbij samen met medeoverheden, gebiedspartijen en ondernemers aan een integrale uitvoeringsaanpak, waarin de opgaven op het gebied van landbouw, natuur, water, bodem en klimaat in samenhang worden opgepakt. Omdat de provincie zelf beperkt beschikt over gronden of terreinen, ligt de nadruk op regie, samenwerking en het bundelen van middelen. De uitvoeringsaanpak is gebiedsgericht, thematisch en participatief. De prioriteiten worden gefaseerd ingevuld, in aansluiting op de regionale opgaven en beschikbare middelen.
B. Overzicht reserves en voorzieningen
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
Eens in de 4 jaar wordt een nota reserves en voorzieningen uitgebracht, waarin het beleid wordt uiteengezet. In deze begroting is uitgegaan van de 'Nota Reserves en Voorzieningen 2020-2023' die op 13 november 2019 is vastgesteld. Voor alle bestemmingsreserves geldt dat het saldo van de reserve beschikbaar is voor de benoemde bestedingsdoelen. Voor een deel zijn de hierin opgenomen middelen al geoormerkt voor specifieke activiteiten. In deze bijlage is van iedere reserve en voorziening een detailoverzicht van het verloop in weergegeven, inclusief eventuele resterende oormerken per peildatum 31 december 2026. Dit betreft een moment opname, voor veel van deze oormerken is ook na 2026 al een onttrekking/besteding in de begroting opgenomen.
Reserves
Algemene reserve (NR: A001)
De 'Algemene reserve' is noodzakelijk om te voorkomen dat bij incidentele tegenvallers ombuigingen op het bestaande beleid nodig zijn. Ook kan de reserve worden benut voor incidentele uitgaven, waarvoor geen andere dekking beschikbaar is.
De gewenste omvang van de 'Algemene reserve' wordt bepaald door de beleidsuitgangspunten in de 'Nota Risico en Weerstandsvermogen 2021', waarbij het risicoprofiel van de provincie en de andere mogelijkheden die er zijn om eventuele tegenvallers op te vangen een rol spelen. Dit wordt jaarlijks in de paragraaf 'Weerstandvermogen en risicobeheersing' in begroting en jaarstukken toegelicht.
Voor de 'Algemene reserve' is daarnaast een ondergrens vastgesteld. Deze bedraagt 5% van de begrotingsomvang voor bestemming; met de begrotingsomvang wordt bedoeld het totaal van de geraamde c.q. verantwoorde lasten in het jaar waarop de bandbreedte van toepassing is.
De 'Algemene reserve' wordt gevoed uit rekeningoverschotten waaraan geen bestemming is gegeven en incidentele meevallers.
Voor de 'Algemene reserve' bestaat geen bestedingsplan, waardoor de 'Algemene reserve' in beginsel volledig als ‘vrije’ ruimte kan worden beschouwd voor de weerstandscapaciteit, een en ander behoudens eventuele aangebrachte oormerken.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
A001 Algemene reserve
35.130
0
-210
34.920
9.408
Af
Kapitaallasten GOBS
-210
-210
Resterend oormerk per 31-12-2026
Calamiteitenfonds
5.000
Egalisatie meerjarenperspectief
4.408
Egalisatiereserve Personeel (NR: B003)
Dit betreft een gedelegeerde reserve waarvoor verplichtingen mogen worden aangegaan, alvorens de begroting te wijzigen. De verplichting dient te passen binnen het bestedingskader. De reserve wordt ingezet voor:
- (tijdelijke) Bovenformatieve formatieplaatsen.
- Tijdelijke dubbeling van een functie (voor maximaal 3 maanden).
- Personele knelpunten.
- Vervanging bij langdurige ziekte (langer dan zes maanden).
- Complexe personeelsdossiers en / of afvloeiingskosten.
- Organisatieontwikkeling.
- Lasten voortvloeiend uit reorganisatie bedrijfsvoering.
- Lasten voortvloeiend uit afspraken gemaakt in de cao.
Bij de Zomernota 2017 is de doelstelling van deze reserve verruimd en de naam gewijzigd (voorheen: reserve 'Personele frictiekosten'). Met ingang van 2017 worden de overschotten/tekorten op de personele budgetten voor medewerkerontwikkeling (inclusief PBDI), management development traject, duurzame inzetbaarheid en mobiliteit, en stelpost 'Versterking organisatie' bij de jaarrekening toegevoegd of onttrokken aan deze reserve. Deze bredere inzet van budgetten maakt een meer programmatische aansturing mogelijk, waardoor de budgetten beter worden benut en tijdelijk extra personeelslasten beter kunnen worden opgevangen. Hierdoor kan de directie voor wat betreft de personele budgetten beter inhoud geven aan haar verantwoordelijkheid om de bedrijfsvoering binnen de bestaande budgetten uit te voeren en zich daarbij te conformeren aan de cao.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B003 Personeel
6.503
921
-619
6.804
Bij
Reguliere storting
921
Af
Frictiekosten 2026: stelpost frictiekosten
-300
Frictiekosten 2026: ambtelijk vakmanschap
-274
Frictiekosten 2026: deels bovenformatief plaatsing
-8
Frictiekosten 2026: stelpost frictiekosten
-37
-619
Bestemmingsreserve Monumentenzorg (NR: B008)
De reserve heeft tot doel om middelen beschikbaar te hebben om financiële bijdragen toe te kennen voor restauratie en onderhoud van rijks- en gemeentelijke monumenten, overeenkomstig het daarvoor vastgestelde beleid.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B008 Monumentenzorg
1.691
324
0
2.015
357
Bij
Reguliere storting
28
Decentralisatie-uitkering monumentenzorg (rijksbijdrage)
129
Matching rijksbijdrage (Coalitieakkoord 2019-2023)
129
Indexering (PN23-26)
38
324
Resterend oormerk per 31-12-2026
Toevalsvondsten
129
Poldertoren
228
Brede bestemmingsreserve (NR: B009)
De reserve is ingesteld om projecten te realiseren / stimuleren die belang zijn voor de provincie en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de provincie en niet passen bij het karakter van andere reserves.
Voor een beroep op deze reserve zijn de volgende randvoorwaarden gesteld:
- Het gaat om – veelal grootschalige – projecten met substantiële effecten, uitstraling en betekenis voor Flevoland;
- Op deze reserve wordt geen beroep gedaan op grond van het feit dat bestaande budgetten of andere reserves niet toereikend zijn;
- Het gaat niet om onderwerpen die in de reguliere begroting thuishoren omdat zij met een zekere regelmaat voorkomen;
- Het gaat om publieke zaken waarvan nadrukkelijk een multipliereffect mag worden verwacht.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B009 Brede Bestemmingsreserve
94.717
1.753
-12.682
83.788
58.434
Reguliere jaarlijkse storting
1.753
Extra middelen GLB
-1.000
Subsidieregeling thuis en buurtbatterijen (PN26-29)
-5.400
Uitvoeringsaanpak Landelijk gebied
-10.000
0
Subtotaal
-8.247
-6.000
Oormerken
Achtervang lening De-on
7.312
7.312
Kredietfaciliteit MKB Doorstartfonds
163
163
Digitalisering Statengriffie
210
210
Verbreding sluizen Kornwerderzand
2.500
2.500
Stimuleringsbudget initiatieven verduurzaming OV
500
500
Nationaal Park Oostvaardersplassen
219
219
Wereld erfgoed Schokland
500
500
Nationaal Park Nieuw Land
691
-285
406
Nota Natuur verrassend Groen
375
375
Hoogwaardig OV
1.000
1.000
GLB POP3
297
-142
297
Digicity
400
-400
0
Risicoreservering Groeifonds
1.000
1.000
Oostvaardersoevers
4.000
4.000
Batavialand
1.821
1.821
Krachtige Samenleving Zorgtafel
100
100
Stikstof maatregelen
4.021
4.021
Derving opbrengsten OV (Corona)
2.095
2.095
Human capital agenda: klimaatopgave
120
120
Landschapsvisie
540
-110
430
Omgevingsvisie en Novex
82
-82
0
Omgevingswet
293
293
Onderzoek levensbestendig wonen
78
78
Waterprogramma
517
517
Waterstofeconomie
113
113
Wind obstakelverlichting windmolens
1.475
1.475
Energieweerbaarheid
100
-400
-300
Duurzaam gebruik Flevolandse ondergrond
258
258
Bodemdaling
1.500
-500
1.000
Motie Koerhuis
171
171
Flevokust Haven
295
295
MITC
6.000
-1.040
4.960
Bestuurlijke Vernieuwing
146
146
Oekraïne noodfonds
47
47
Toezichthouders stikstof
352
352
Duurzaam / circulair inkopen
650
650
Aanleg van een vooroever
0
0
Stikstof procesgelden
540
540
N50 Ramspol en Hattemerbroek
5.000
5.000
Bereikbaarheid dorpen en buitengebieden
500
500
Agrarisch natuurbeheer
1.000
-250
750
Analyse economisch profiel
250
250
Beleefbaarheid en toegankelijkheid natuur
1.500
1.500
Versterking zorglandschap
600
-250
350
Voedselonderwijs
400
-185
215
Financiële ruimte initiatieven PS
1.500
-530
970
Cultuurbeleid 25-28
0
0
0
MSNF
2.000
2.000
Initiatieven Vitale Samenleving
750
-500
250
Uitvoeringsaanpak landelijk gebied
0
10.000
-2.650
7.350
Clusterontwikkeling duurzame luchtvaart
0
500
500
Loon- en prijsontwikkeling
1.135
1.135
Totaal geoormerkt
55.116
10.000
-6.682
Uitvoeringsreserve Sport (NR: B011)
Het doel van deze reserve betreft het versterken van provinciale maatschappelijke waarden van sport.
De reserve ondersteunt de uitvoering van het sportbeleid door bijdragen te verstrekken aan grote sportevenementen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B011 Sport
143
0
0
143
Uitvoeringsreserve Zuiderzeelijngelden (NR: B016)
De reserve wordt gebruikt voor de uitvoering van het 'Zuiderzeelijngelden (ZZL)-programma'. Dit programma omvat de realisatie van projecten tot verbetering en versterking van de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van provincie Flevoland, die kunnen worden gezien als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De reserve blijft in stand tot de daarmee te realiseren projecten zijn afgerond, daarna kan de reserve worden opgeheven.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B016 Zuiderzeelijngelden
7.848
0
-1.453
6.395
6.395
Af
Provinciale bijdrage projecten ZZL
-1.453
Resterend oormerk per 31-12-2026
Luchthavenfonds
425
Provinciale bijdrage projecten ZZL
5.970
Egalisatiereserve Technische bijstand Europa (NR: B017)
Voor de uitvoeringskosten van de Europese programma’s zijn, onder de noemer technische bijstand, middelen beschikbaar gesteld. Het betreft hier salariskosten (inclusief overhead), accountantskosten en overige (declarabele) kosten. Deze uitvoeringskosten kennen geen gelijkmatig verloop. Met deze egalisatiereserve kunnen de schommelingen in de kosten van technische bijstand in een verantwoordingsjaar worden opgevangen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B017 Technische bijstand Europa
459
0
0
459
Bestemmingsreserve Procesgelden gebiedsontwikkeling (NR: B025)
Voor de uitvoering van de gebiedsprogramma’s is gekozen om de benodigde expertise in te huren, in plaats van het uitbreiden van de formatie. De reden daarvan is dat de vraag naar inzet en expertise afhankelijk is van de fase waarin een gebiedsprogramma zich bevindt. Omdat er vraaggericht wordt ingehuurd is er sprake van een ongelijkmatig verloop van de proceskosten voor de gebiedsprogramma’s. Het doel van de reserve is het jaarlijks beslag op de begroting te egaliseren.
Voor elke gebiedsontwikkeling wordt een bestuursopdracht door PS vastgesteld, waarbij inzicht wordt gegeven in de uitgaven die voor de gebiedsontwikkeling zullen worden gedaan.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling
1.035
1.000
-1.175
860
Bij
Reguliere storting
1.000
Af
Amsterdam Lelystad Airport
-150
Oostvaardersoevers
-75
Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland
-100
Regiodeal Noordelijk Flevoland
-75
MITC
-125
Flevokust Haven
-50
Markermeer/IJmeer
-50
Batavialand
-150
Overige gebiedsprogramma's
-125
Procesgeld regiodeal
25
Procesgeld gebiedsgerichte trans Water
-100
Procesgeld Flevokust Haven onderzoeken 2026 en 2027
-200
-1.175
Uitvoeringsreserve POP (NR: B027)
De reserve is ingesteld om in enig jaar niet bestede cofinancieringsmiddelen voor het 'Plattelandsontwikkelingsprogramma' (POP3) beschikbaar te houden voor latere jaren. De provinciale cofinanciering voor het programma is gelijkmatig beschikbaar. De feitelijke inzet hiervan wisselt echter van jaar tot jaar. Om die reden is deze uitvoeringsreserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B027 POP
3.633
0
0
3.633
Bestemmingsreserve Bodem (NR: B029)
Het doel van de reserve is het inzetten van middelen voor onder andere gebiedsprocessen, ABW en het ontwikkelen van pilots rond bodemdaling, bodemkwaliteit en meervoudig ruimtegebruik om de bodemkwaliteit te waarborgen en een geïntegreerde benadering ontwikkelen voor de gebiedsontwikkeling in gebieden met bodemdaling.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B029 Bodem
883
0
-358
525
525
Af
Bodemdaling
-358
Resterend oormerk per 31-12-2026
Pilots grondgebruik (PN23-26)
525
Totaal oormerken
Uitvoeringsreserve Cofinanciering EU-projecten 2014-2020 (NR: B031)
Het doel van de reserve is om de provinciale cofinanciering voor de projecten uit het 'Europese programma 2014-2020' gelijkmatig ten laste van de begroting te laten komen. De reserve wordt primair ingezet voor de cofinanciering van projecten en de uitvoering van eigen projecten, in het kader van het 'Europese programma 2014-2020'. Daarnaast worden eventuele oninbare vorderingen uit de reserve gedekt en vervult de reserve een rol bij het afdekken van het risico dat de Europese commissie de gedeclareerde programmakosten niet volledig vergoedt.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B031 Cofinanciering EU-projecten 14-20
3.593
900
-900
3.593
Bij
Reguliere storting
900
Af
Provinciale cofinanciering OP Kansen voor West 2014-2020
-760
Provinciale cofinanciering Interreg V
-140
-900
Bestemmingsreserve Nieuwe Natuur (NR: B032)
De in de reserve beschikbare middelen worden ingezet voor de realisatie van het 'Programma Nieuwe Natuur' en de afwikkeling van het voormalig Oostvaarderswold. Om het inzicht te verbeteren in de nog beschikbare middelen voor het programma is hiervoor een afzonderlijke reserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B032 Nieuwe natuur
2.378
0
0
2.378
Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen (NR: B033)
Op basis van de 'Koepelnota integraal infra beheer' is een totaal dekkingsarrangement gemaakt voor
de kosten van infrabeheer (jaarlijks onderhoud, niet jaarlijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) voor de komende jaren. Daarbij worden de vervangingsinvesteringen geactiveerd, waarbij de kapitaallasten (‘de stille lasten’) worden gedekt uit het beschikbare budget voor de stille lasten (€ 4,5 mln. per jaar vanaf 2014). Dit betekent dat er in de eerste jaren ruimte binnen het stille lasten budget ontstaat, die in latere jaren nodig is om de oplopende kapitaallasten te dekken. Deze egalisatiereserve is bedoeld om de lasten van het infrabeheer in latere jaren te kunnen dekken.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B033 Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen
19.840
2.743
-2.095
20.488
Bij
Toevoeging
2.743
Af
Onttrekking
-2.095
Bestemmingsreserve Almere 2.0 (NR: B035)
Het doel van de reserve is om de voor het FVA beschikbare provinciale bijdrage beschikbaar te houden totdat deze op basis van gehonoreerde projecten tot besteding komt.
Bestedingen ten laste van de reserve 'Almere 2.0' zullen plaatsvinden op basis van door PS vastgestelde jaarprogramma’s voor het FVA (inclusief eventuele tussentijds vastgestelde wijzigingen).
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B035 Almere 2.0
123
6.700
-6.750
73
Bij
Reguliere storting
6.700
Af
Bijdrage jaarprogramma 'Almere 2.0'
-6.700
Jaarlijkse bijdrage 'Living Lab'
-50
-6.750
Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur (NR: B036)
Door de egalisatiereserve jaarlijks onderhoud infrastructuur kunnen overlopende activiteiten in het daaropvolgende jaar worden gedekt. Het maximale saldo is € 0,75 mln. In geval van volledige uitputting van de jaarlijkse begrotingspost 'Jaarlijks Onderhoud' wordt de reserve gebruikt om de verdere kosten van het jaarlijks onderhoud te dekken.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B036 Jaarlijks onderhoud Infrastructuur
0
0
0
0
Egalisatiereserve Mobiliteit (NR: B037)
Het doel van de reserve is het egaliseren van de lasten voor openbaar vervoer, bereikbaarheid (verkeers- en mobiliteitsmanagement, en ook infrastructurele projecten) en verkeersveiligheid. Dit draagt bij aan een stabiel begrotingsbeeld, maakt het mogelijk om het beleid op lange termijn te waarborgen en te verbeteren en om de hiervoor benodigde middelen beschikbaar te houden. De voeding bestaat voornamelijk uit in het verleden aan het Provinciefonds toegevoegde structurele middelen voor verkeer en vervoer en is bedoeld ter dekking van voornoemde lasten. De storting in de reserve wordt jaarlijks geïndexeerd met de provinciale subsidie-index. De reserve draagt bij aan de ambities uit het 'Programma Mobiliteit en Ruimte', dat jaarlijks een budgettaire actualisatie kent.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B037 Mobiliteit
125.907
1.621
-4.700
122.828
5.382
Bij
Storting Mobiliteitsmiddelen uit Provinciefonds (per saldo)
1.391
Actualisering kapitaallasten
230
1.621
Af
Smart Mobility
-4.700
Resterende oormerken per 31-12-2026
Bijdrage N50
750
Kwaliteitsimpuls OV
2.030
Verduurzaming OV
102
Fietsmaatregelen (Coalitieakkoord 2019-2023)
2.500
Totaal oormerken
5.382
Egalisatiereserve Beheer en ontwikkeling natuur (NR: B038)
Het doel van de reserve is de realisatie van projecten en het uitvoeren van beheermaatregelen in het kader van de decentralisatie van het natuurbeleid. De reserve zorgt ervoor dat de verschillen in kasuitgaven tussen de jaren worden geëgaliseerd.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B038 Beheer en ontwikkeling natuur
9.130
850
0
9.980
Bij
Reguliere storting volgens begroting
850
Uitvoeringsreserve Doorgeschoven Activiteiten (NR: B040)
Doel van deze reserve is het overhevelen van niet bestede budgetten voor specifieke activiteiten die over de jaargrens heen schuiven. Het gaat daarbij uitsluitend om doorgeschoven middelen voor activiteiten waarvoor geen specifieke bestemmingsreserves zijn ingesteld. Als dit laatste wel het geval is, vindt eventuele overheveling plaats via de daarvoor geëigende reserves.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B040 Doorgeschoven activiteiten
1.319
0
-100
1.219
925
Af:
Actieplan Geluid
-100
Resterende oormerken per 31-12-2026
Actieplan Geluid
100
Transitie Landelijk gebied
675
Maatregel Ecologisch bermbeheer
150
Totaal oormerken
925
* Gedurende 2026 kan deze reserve nog worden ingezet voor overlopende werkzaamheden. Een eventueel saldo zal bij het opstellen van de jaarrekening vrijvallen, tenzij PS daartoe anders hebben besloten.
Egalisatiereserve Economisch Programma (NR: B043)
Doel van de 'Economische visie 2030' en het 'Economisch programma 2023-2028' is kwalitatieve economische groei en ontwikkeling en versterking van de brede welvaart in Flevoland. Dit wordt beoogd langs vier programmalijnen, te weten: 'Verdienvermogen mkb',' Menselijk en sociaal kapitaal', 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' en 'Ruimtelijk-economische ontwikkeling'. De reserve wordt ingezet ter dekking van de voorstellen. Hierbij dienen de voorstellen te voldoen aan de door PS vastgestelde kaders.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B043 Economisch Programma
17.174
83
-1.241
16.016
14.153
Bij
Budgettaire actualisatie PPS-regeling
83
Af
Exploitatiesubsidie Horizon
-571
Uitvoeringsprogramma digitalisering mkb
-300
Werklandschappen van de Toekomst
-190
Versterken ondernemerscultuur
-100
PPS-regeling
-78
Overig
-2
-1.241
Resterende oormerken per 31-12-2026
Internationaal Ondernemerschap
237
Human Capital Agenda/Arbeidsmarkt
1.039
Internationalisering
135
Verdienvermogen mkb (lijn 1)
4.057
Menselijk en sociaal kapitaal (lijn 2)
1.900
Toekomstbestendig bedrijfsleven (lijn 3)
3.390
Ruimtelijk-economische ontwikkeling (lijn 4)
1.895
Groeifonds (Coalitieakkoord 2019-2023)
1.000
Voucherregeling (Coalitieakkoord 2023-2027)
500
Totaal oormerken
14.153
Uitvoeringsreserve Duurzame energie (NR: B044)
Het doel van de reserve is het uitvoeren van projecten binnen de opgave 'Duurzame Energie'. Aan de reserve 'Duurzame Energie' worden onttrekkingen gedaan voor projecten zoals subsidieregeling oplossingen voor netcongestie, 'Regionale Energie Strategie', initiatieven energietransitie en het actieplan 'het Goede Voorbeeld' waarmee PS hebben ingestemd.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B044 Duurzame energie
2.685
5.400
-1.108
6.977
6.621
Bij
Thuis- en buurtbatterijen (PPN26-29)
4.400
Netcongestie (PPN26-29)
1.000
5.400
Af
Uitvoeringskosten RES
-90
Subsidie thuisbatterij
-1.018
-1.108
Resterende oormerken per 31-12-2026
Regionale Energie Strategie (RES)
1.276
Subsidie Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving
723
Subsidie thuisbatterij
1.018
Thuis- en buurtbatterijen (PPN26-29)
2.363
Netcongestie (PPN26-29)
1.000
Ontwikkeling warmtenet
187
Aanpak grootste gasverbruikers Flevoland
54
Totaal oormerken
6.621
Uitvoeringsreserve Regiodeal Noordelijk Flevoland (NR: B045)
Het doel is het reserveren van de middelen, de Rijksbijdrage en (provinciale) cofinanciering, voor de uitvoering van het 'Regiodeal programma'. De Rijksbijdrage en de regionale cofinanciering zal worden besteed aan het realiseren van de doelen die benoemd zijn in de Regiodeal, gericht het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster op Urk, de verduurzaming van de IJsselmeervisserij en het verzilveren van het groeipotentieel van Noordelijk Flevoland verbonden aan smart mobility. Het kader voor de besteding is vastgelegd in de Regiodeal.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B045 Regiodeal Noordelijk Flevoland
6.191
0
-3.144
3.047
3.047
Af
Bijdragen Regio Deal Noordelijk Flevoland
-3.144
Resterende oormerken per 31-12-2026
Regiodeal Noordelijk Flevoland
3.047
Bestemmingsreserve Fonds Culturele ontwikkeling (NR: B046)
Het doel van deze reserve betreft het financieel ruimte bieden om op het gebied van cultuur te experimenteren.
De te bereiken doelen zijn globaal:
- Met de experimenten die het Fonds mogelijk maakt, wordt de Flevolandse cultuur aantoonbaar vernieuwd en verrijkt.
- De experimenteerruimte draagt bij aan de aantrekkingskracht van Flevoland op ‘creatieven’.
- Cofinanciering voor initiatieven van derden op het gebied van grootschalige kunstwerken/landschapskunst.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B046 Fonds Culturele ontwikkeling
2.202
33
-318
1.917
Bij
Reguliere storting
33
33
Af
Incidentele middelen Cultuurnota 2025-2028
-318
-318
Bestemmingsreserve Krachtige samenleving (NR: B047)
De reserve wordt onder andere ingezet voor:
- Een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt;
- Een toekomstbestendig, bereikbaar en betaalbaar zorglandschap dat past bij de behoeften en mogelijkheden van Flevoland.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B047 Krachtige Samenleving
350
0
0
350
Uitvoeringsreserve Fonds Vitaal Platteland (NR: B048)
De reserve wordt ingezet voor activiteiten gericht op initiatieven die de leefbaarheid van het platteland van Flevoland bevorderen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B048 Fonds Vitaal Platteland
7
0
0
7
Egalisatiereserve Informatievoorziening (NR: B049)
In de samenleving is een 'digitale transformatie' gaande: dit heeft de komende jaren de nodige impact op de digitalisering en informatievoorziening van de provincie'. Om deze de komende jaren op de het juiste niveau te brengen en te houden heeft GS de 'Informatiestrategie 2021-2024' (voor de thema's 'Data', 'Dienstverlening', 'Bedrijfsvoering', 'Innovatie' en 'Medewerker') vastgesteld. Voor elk van deze thema's wordt een groot aantal projecten en activiteiten gerealiseerd die een langere doorlooptijd hebben. De duur en kosten per jaar wisselen naar verwachting sterk, waar de inzet van een egalisatiereserve een oplossing voor kan bieden. De reserve kan worden aangewend in jaren waarin er een tekort op de programmakosten ontstaat en worden aangevuld in de jaren waarin een begrotingsoverschot ontstaat.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B049 Informatiestrategie
755
0
0
755
Uitvoeringsreserve Flevoland Natuurinclusief (NR: B050)
In de Najaarsnota 2020 is aangekondigd dat er in 2021 een nieuw programma 'Flevoland Natuurinclusief' wordt ontwikkeld, gezien de noodzaak van een transitie naar een meer natuurinclusieve samenleving. Rijk en provincies werken samen aan een ‘natuurinclusieve’ agenda, waarin voor de langere termijn het perspectief, de ambities en kansen voor de samenleving in beeld worden gebracht, met versterkte aandacht voor de natuur in onze nabije omgeving, zowel binnen als buiten onze natuurgebieden. Voor het programma is een meerjarige investering nodig, welke parallel loopt aan de investeringen van het Rijk op het gebied van natuur (en stikstof). De aanpak is gericht op samenwerking met verschillende partners en de koppeling met andere belangrijke opgaven. Een groot deel van de kosten zitten in projecten van derden en andere overheden. Dit vraagt om flexibiliteit tussen de verschillende onderdelen en mogelijk ook tussen de jaren. Om deze reden wordt gebruik gemaakt van een reserve.
De reserve wordt onder andere ingezet voor de uitvoering van het programma 'Flevoland Natuurinclusief'. Dit programma is in 2021 opgesteld en bevat onder andere de volgende onderdelen:
- Actieplan Biodiversiteit;
- Bossenstrategie;
- Vermaatschappelijking natuur;
- Exotenbestrijding;
- Natuurmaatregelen stikstof.
1/1
Bij
Af
31/12
B050 Flevoland Natuurinclusief
2.972
0
-100
2.872
Af
Vermaatschappelijking
-100
-100
Egalisatiereserve Afschrijvingslasten Batavialand (NR: B051)
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten die ontstaan door activering van de investeringen in het vastgoed Batavialand als gevolg van de doorontwikkeling.
De reserve wordt ingezet ter dekking van de afschrijvingslasten voor de investeringen in vastgoed Batavialand. De hoogte van de onttrekking is afhankelijk van de afschrijvingslasten, zoals deze voortvloeien uit de staat van activa.
1/1
Bij
Af
31/12
B051 Afschrijvingslasten Batavialand
0
0
0
0
Uitvoeringsreserve GLB (NR: B052)
De reserve is ingesteld bij de begroting 2023 om provinciale cofinanciering beschikbaar te hebben voor de uitvoering het 'Gemeenschappelijk Landbouw Beleid GLB-NSP 2023-2027', en ook uitvoeringskosten. Het GLB-NSP is het vervolg op de programmaperiode van POP3.
De reserve heeft als doel middelen voor cofinanciering en uitvoeringslasten voor het GLB-NSP 2023-2027 beschikbaar te hebben. De feitelijke inzet van de middelen wisselt van jaar tot jaar, vanwege de relatie met de voortgang en de declaraties door derden.
In 2023 is een initiële storting opgenomen in de begroting van € 7,75 mln. Daarnaast is de jaarlijkse storting in de reserve POP3 gekoppeld aan de nieuwe reserve 'GLB', waardoor de reserve 'POP3' niet meer met het bedrag wordt gevoed.
Op 13 december 2023 hebben Provinciale Staten (PS) hiervoor de 'Subsidieverordening GLB Flevoland 2023-2027' vastgesteld en de ingestelde bestemmingsreserve 'GLB' gewijzigd naar een uitvoeringsreserve. In 2024 is gestart met de openstelling van interventies GLB en zijn de verwachte uitvoeringskosten en de provinciale cofinanciering daarvoor op de begroting gezet voor de jaarschijven 2024-2027.
1/1
Bij
Af
31/12
B052 GLB
9.094
1.654
-2.970
7.778
Bij
Extra middelen GLB
1.000
Reguliere jaarlijkse storting
430
Jaarlijkse bijdrage POP3/3+
224
1.654
Af
Cofinanciering LEADER 2023-2027
-107
Samenwerking Innovatie EIP-GLB en uitvoeringskosten 2024
-709
Uitvoeringskosten 2025-2028
-654
Cofinanciering GLB 2025-2028
-500
Extra middelen GLB 2026
-1.000
-2.970
Egalisatiereserve MSNF (NR: B053)
De reserve is ingesteld als onderdeel van de besluitvorming over de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland. Voor de besluitvorming over de Jaarstukken 2022 zijn PS gevraagd om € 3 mln. van het positieve resultaat te bestemmen voor het project 'MSNF'. Deze aanvullende middelen zijn nodig als gedeeltelijke dekking van de hogere lasten die het gevolg zijn van de toegenomen investeringsomvang en de rentelasten. Hiermee wordt bijgedragen aan het terugbrengen van de terugverdientijd en wordt het risicoprofiel van de ontwikkeling beter beheersbaar.
Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het niet toegestaan om bijdragen uit het eigen vermogen (reserve) direct in minderen te brengen op het te activeren bedrag van investeringen. De omvang van de kapitaallasten per boekjaar is nu nog niet concreet in te schatten, omdat die afhangt van de voortgang van de investeringen en het aanvangsmoment van afschrijven (na ingebruikname).1/1
Bij
Af
31/12
B053 MSNF
3.000
0
0
3.000
Uitvoeringsreserve Coalitieakkoord 2023-2027 (NR: B054)
De reserve is ingesteld bij de Programmabegroting 2024 om de incidentele middelen vanuit het Coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” beschikbaar te hebben voor de uitvoering van het coalitieakkoord.
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B054 Uitvoering Coalitieakkoord 2023-2027
4.188
0
-788
3.400
3.400
Af:
Jubileumjaar Flevoland 40 jaar
-400
Innovatieve woningbouw
-250
Aanjaagteams innovatieve woningbouw
-125
Provinciaal klimaatplan
-13
-788
Resterende oormerken per 31-12-2026
Oormerken uitvoering Coalitieakkoord 2023-2027
3.400
Egalisatiereserve Wet open overheid (NR: B055)
In de Perspectiefnota 2023-2026 zijn er door PS financiële middelen beschikbaar gesteld om te voldoen aan de Wet open overheid (Woo). De toewijzing van de middelen aan de boekjaren is niet altijd in overeenstemming met de uitvoering/implementatie. Met de egalisatiereserve wordt gewaarborgd dat de toegewezen middelen aan hun doel worden besteed. Het Rijk verwacht dat de implementatie van de Wet open overheid ongeveer 8 jaar duurt (startjaar 2022).
1/1
Bij
Af
31/12
B055 Egalisatiereserve Wet open overheid
1.524
0
0
1.524
Uitvoeringsreserve Frictiekosten Batavialand (NR: B057)
Gedurende de bouw- en ontwikkelingsfase van het Erfgoedpark Batavialand worden frictiekosten verwacht. Op basis van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeente voldoen deze kosten niet aan het activeringscriterium. Daarom kunnen de frictiekosten niet geactiveerd worden, oftewel niet ten laste van het krediet worden gebracht.
De reserve is ingesteld voor incidentele financiële dekking voor de frictiekosten. De reserve draagt daardoor direct bij aan de realisatie van het Erfgoedpark Batavialand.
1/1
Bij
Af
31/12
B057 Frictiekosten Batavialand
700
0
0
700
Voorzieningen
Grondwaterbeheer (NR: V005)
De voorziening is bestemd voor het egaliseren van jaarlijkse verschillen tussen uitgaven wegens grondwaterbeheer (inclusief schadevergoedingen) en inkomsten uit de grondwaterheffing. De bestedingsdoelen van de grondwaterheffing vloeien voort uit de Waterwet (voorheen de Grondwaterwet), artikel 7.7. De doelen zijn: maatregelen om nadelige effecten van grondwateronttrekkingen te compenseren, onderzoeken ten behoeve van het grondwaterbeleid, het grondwaterregister en schade in verband met onttrekkingen. Ook het met deze taken belaste personeel kan betaald worden uit de grondwaterheffing. Besteding aan andere doelen is niet toegestaan. De voorziening wordt gevoed uit de opbrengsten van de grondwaterheffing, voor zover die niet in het jaar van ontvangst zijn besteed.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V005 Grondwaterbeheer
437
0
0
437
Niet-jaarlijks onderhoud provinciehuis (NR: V011)
De voorziening is bedoeld om het provinciehuis inclusief de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V011 NJO provinciehuis
2.145
551
-704
1.993
Bij
Reguliere storting
551
Af
Uitvoering onderhoud 2026 volgens onderhoudsplan
-704
Pensioenen (oud) leden GS (NR: V015)
Uit de voorziening worden de pensioenaanspraken van voormalige gedeputeerden betaald. De hoogte van deze voorziening wordt vastgesteld door een externe partner. Hiervoor worden de volgende recente actuariële grondslagen gehanteerd:
- Ervaringscijfers sterftekansen ABP, inclusief kostenopslag;
- Rekenrente van DNB;
- Overlevingskansen: prognosetafels ABP met CBS;
- Pensioenrichtleeftijd (thans 67 jaar);
- Contante waarde voor het nabestaandenpensioen.
Daarnaast worden de berekeningen aangepast op basis van informatie over neveninkomsten van de betreffende pensioengerechtigden.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V015 Pensioenen (oud) leden GS
8.052
305
-348
8.008
Bij
Reguliere storting o.b.v. actuariële berekeningen
305
Af
Pensioenbetalingen (oud) leden GS
-348
Niet-jaarlijks onderhoud infrastructuur (NR: V025)
De voorziening is bedoeld om het provinciaal wegen- en vaarwegennet voor een lange periode in stand te houden; daarvoor is periodiek groot onderhoud nodig. Op basis van inspecties en rekening houdend met de aspecten bereikbaarheid, verkeersveiligheid en staat van onderhoud worden meerjaren onderhoudsprogramma’s opgesteld. Op basis hiervan wordt de jaarlijkse dotatie en onttrekking bepaald. De meerjaren onderhoudsprogramma’s worden éénmaal per vijf jaar aangeboden aan PS. De uitwerking vindt plaats in het jaarlijks op te stellen 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI).
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V025 NJO infrastructuur
5.375
10.864
-13.468
2.771
Bij
Reguliere storting
10.864
Af
Uitvoering onderhoud 2026 volgens onderhoudsprogramma’s
-13.468
Oninbare vorderingen (NR: V035)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat vorderingen oninbaar zijn op debiteuren. Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke vorderingen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V035 Oninbare vorderingen
51
0
0
51
Oninbare leningen (NR: V037)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat uitgezette leningen oninbaar zijn. Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke leningen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V037 Oninbare leningen
3.113
0
0
3.113
Niet-jaarlijks onderhoud vestigingen (NR: V043)
De voorziening is bedoeld om de vestigingen, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V043 NJO Vestigingen
309
104
-100
313
Bij
Reguliere jaarlijkse storting
104
Af
Uitvoering onderhoud 2026 volgens onderhoudsplan
-100
Niet-jaarlijks onderhoud NLE (NR: V044)
De voorziening is bedoeld om het pand, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V044 NJO NLE
447
104
-32
519
Bij
Reguliere storting
104
Af
Uitvoering onderhoud 2026 volgens onderhoudsplan
-32
Spaarverlof (NR: V047)
De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van spaarverlof. In de CAO 2017-2018 is besloten dat met ingang van 1 januari 2018 de vervaltermijn van het bovenwettelijk verlof en aangekocht (IKB) verlof komt te vervallen. Daarnaast worden de mogelijkheden voor het extra sparen/aankopen van verlof verruimd. Werknemers mogen dan verlof sparen tot maximaal 50 x hun arbeidsduur per week (bij een werkweek van 36 uur kan dus maximaal 1.800 uur verlof gespaard worden). Dit verlof kan bijvoorbeeld ingezet worden voor mantelzorg, een sabbatical, korter werken of eerder stoppen in aanloop naar pensionering.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V047 Spaarverlof
946
0
0
946
Duurzame waardevermindering Flevokust Haven (NR: V048)
Het doel van de voorziening is het afwaarderen van de boekwaarden van de investeringen in Flevokust Haven. In 2018 is Flevokust Haven in gebruik genomen. Zoals al werd voorzien ten tijde van het investeringsbesluit dient op moment van ingebruikname, volgens de verslaggevingsvoorschriften, door middel van een taxatie getoetst te worden of er sprake is van een zogeheten lagere marktwaarde ('impairment-toets'). Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde (gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen) zowel eind 2018 als eind 2020 lager was dan de boekwaarde van de investering, moest de boekwaarde worden afgewaardeerd.
De voorziening wordt in de balans gepresenteerd onder de materiële vaste activa, namelijk als onderdeel van de boekwaarde van Flevokust Haven.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V048 Duurzame waardevermindering Flevokust Haven
4.821
0
-196
4.625
Af
Vrijval door actualisatie marktwaarde
-196
Niet-jaarlijks onderhoud Flevokust Haven (NR: V051)
De voorziening is bedoeld ter dekking van de meerjarige onderhoudslasten van Flevokust Haven. Dit gebeurt op basis van een geactualiseerd onderhoudsplan. Het huidige plan betreft de periode 2022-2026.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V051 NJO Flevokust Haven
577
167
-34
710
Bij
Reguliere storting
167
Af
Onderhoudskosten
-34
Vitaliteitsverlof (NR: V052)
De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van vitaliteitsverlof.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V052 Vitaliteitsverlof
247
0
0
247
C. Specificatie van de verdeling van de lasten en baten over de taakvelden
Lasten per programma naar taakveld (incl. directe personele lasten)
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
519
519
519
519
3.9 Water, overige baten en lasten
154
154
2
2
8.1 Ruimtelijke ordening
3.554
3.392
3.292
3.142
8.2 Volkshuisvesting
481
231
231
231
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
8.782
8.704
8.704
8.704
Totaal 1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
13.489
13.000
12.748
12.598
Landbouw, visserij, water en natuur in balans
0.3 Geldleningen en uitzettingen
340
340
340
340
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
2.396
2.396
2.396
2.396
3.3 Kwantiteit grondwater
599
599
599
599
3.9 Water, overige baten en lasten
1.782
1.782
1.062
1.062
4.1 Bodembescherming
928
570
570
70
4.6 Duurzaamheid
3.422
2.872
3.055
1.055
5.1 Natuurontwikkeling
603
603
603
603
5.2 Beheer natuurgebieden
13.519
11.325
11.850
11.325
5.3 Beheer flora en fauna
1.639
1.377
1.377
1.377
5.9 Natuur, overige baten en lasten
1.334
4.823
696
696
6.1 Agrarische aangelegenheden
703
882
459
459
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
131
153
121
121
Totaal 2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
27.395
27.721
23.128
20.102
Bloeiende economie
0.4 Deelnemingen
269
169
69
69
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
76
76
76
76
3.9 Water, overige baten en lasten
582
282
282
282
4.3 Geluidhinder
250
245
50
50
6.1 Agrarische aangelegenheden
132
132
132
132
6.2 Logistiek
578
578
578
578
6.3 Kennis en innovatie
365
365
365
365
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
17.601
17.084
12.158
9.467
Totaal 3 Bloeiende economie
19.854
18.931
13.711
11.020
Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
27
27
27
27
6.4 Recreatie en toerisme
2.011
2.011
2.011
2.011
7.1 Cultuur
7.585
7.381
7.405
6.709
7.2 Maatschappij
3.758
3.758
3.652
3.652
7.9 Cultuur en maatschappij, overige baten en lasten
1.435
1.023
670
670
Totaal 4 Vitale samenleving en aantrekkelijk Flevoland
14.816
14.200
13.765
13.069
Toekomstbestendige energie en klimaat
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
260
260
260
260
4.1 Bodembescherming
794
794
794
794
4.4 Vergunningverlening en handhaving
6.703
6.703
6.703
6.703
4.6 Duurzaamheid
8.468
8.354
6.251
6.251
4.9 Milieu, overige baten en lasten
971
958
853
853
5.9 Natuur, overige baten en lasten
500
500
500
500
Totaal 5 Toekomstbestendige energie en klimaat
17.695
17.568
15.360
15.360
Goede bereikbaarheid en infrastructuur
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
84
84
84
84
2.1 Landwegen
33.094
33.581
34.063
34.550
2.2 Waterwegen
6.519
6.850
7.309
7.701
2.3 Openbaar vervoer
40.928
41.113
41.219
41.219
7.1 Cultuur
6.601
6.603
6.603
6.603
2.9 Verkeer en vervoer, overige baten en lasten
17.194
11.685
11.685
11.685
Totaal 6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
104.419
99.915
100.963
101.842
Eigentijds bestuur
1.1 Provinciale Staten
4.081
4.272
3.977
3.977
1.2 Gedeputeerde Staten
2.923
2.744
2.744
2.744
1.3 Kabinetszaken
102
102
102
102
1.4 Bestuurlijke organisatie
354
354
89
89
1.6 Openbare orde en veiligheid
714
714
714
714
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
2.136
1.724
1.565
1.565
3.9 Water, overige baten en lasten
44
44
44
44
1.5 Interbestuurlijk toezicht op de regio
131
131
131
131
Totaal 7 Eigentijds bestuur
10.483
10.084
9.365
9.365
Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
0.3 Geldleningen en uitzettingen
40
40
40
40
0.6 Overhead
43.564
43.365
43.520
43.967
0.7 Vennootschapsbelasting
50
50
50
50
1.9 Bestuur, overige baten en lasten
2.070
2.070
2.070
2.070
0.5 Algemene dekkingsmiddelen, overige baten en lasten
12.614
15.650
33.346
39.615
Totaal 8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
58.338
61.174
79.025
85.741
Reserves
0.8 Mutaties reserves
23.982
17.592
16.172
15.869
Totaal 9. Reserves
23.982
17.592
16.172
15.869
Totaal Lasten
290.472
280.185
284.238
284.966
x € 1.000
Baten per programma naar taakveld
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
3.9 Water, overige baten en lasten
-100
-100
0
0
8.1 Ruimtelijke ordening
-107
-107
-63
0
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
-22
-22
-22
-22
Totaal 1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
-230
-230
-86
-22
Landbouw, visserij, water en natuur in balans
3.3 Kwantiteit grondwater
-803
-803
-803
-803
4.6 Duurzaamheid
-50
0
0
0
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
-10
-32
0
0
Totaal 2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
-863
-835
-803
-803
Bloeiende economie
6.2 Logistiek
-357
-357
-357
-357
6.9 Regionale economie, overige baten en lasten
-613
-446
0
0
Totaal 3 Bloeiende economie
-970
-803
-357
-357
Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
0.6 Overhead
-10
-10
-10
-10
6.4 Recreatie en toerisme
-28
-28
-28
-28
Totaal 4 Vitale samenleving en aantrekkelijk Flevoland
-38
-38
-38
-38
Toekomstbestendige energie en klimaat
4.1 Bodembescherming
-400
-400
-400
-400
4.4 Vergunningverlening en handhaving
-40
-40
-40
-40
4.6 Duurzaamheid
-3.755
-3.652
-2.672
-2.672
4.9 Milieu, overige baten en lasten
-73
-73
-73
-73
Totaal 5 Toekomstbestendige energie en klimaat
-4.267
-4.165
-3.184
-3.184
Goede bereikbaarheid en infrastructuur
2.1 Landwegen
-391
-391
-391
-391
2.2 Waterwegen
-83
-83
-83
-83
2.3 Openbaar vervoer
-2.664
-2.794
-2.863
-2.863
Totaal 6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
-3.138
-3.268
-3.337
-3.337
Eigentijds bestuur
1.2 Gedeputeerde Staten
-50
-50
-50
-50
Totaal 7 Eigentijds bestuur
-50
-50
-50
-50
Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
0.1 Uitkering provinciefonds
-182.767
-185.969
-202.581
-208.759
0.2 Opbrengst provinciale belastingen
-51.100
-51.350
-51.600
-52.100
0.3 Geldleningen en uitzettingen
-3.042
-2.042
-1.042
-542
0.4 Deelnemingen
-303
-303
-303
-303
0.6 Overhead
-2.991
-3.005
-3.005
-3.005
Totaal 8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
-240.204
-242.670
-258.532
-264.710
Reserves
0.1 Uitkering provinciefonds
-250
0
0
0
0.8 Mutaties reserves
-40.380
-28.125
-17.850
-12.464
4.6 Duurzaamheid
-82
0
0
0
Totaal 9. Reserves
-40.712
-28.125
-17.850
-12.464
Totaal Baten
-290.472
-280.184
-284.238
-284.966
x € 1.000
D. Specificatie van incidentele baten en lasten
D1. Meerjarig overzicht incidentele en structurele lasten en baten
Incidenteel
Structureel
Totaal 2026
Incidenteel
Structureel
Totaal 2027
1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
929
9.050
9.979
440
9.050
9.489
2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
8.935
14.722
23.657
9.261
14.722
23.983
3 Bloeiende economie
9.443
7.128
16.571
8.532
7.117
15.648
4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
2.165
11.067
13.232
1.548
11.067
12.615
5 Toekomstbestendige energie en klimaat
2.604
11.920
14.525
2.304
12.092
14.397
6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
8.224
86.153
94.377
2.873
87.000
89.873
7 Eigentijds bestuur
1.068
5.236
6.304
669
5.236
5.905
8 Algemene dekkingsmidd. en bedrijfsvoer.
12.647
75.199
87.846
15.411
75.271
90.682
Totaal lasten
46.015
220.475
266.490
41.038
221.554
262.592
1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
-207
-22
-230
-207
-22
-230
2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
-60
-803
-863
-32
-803
-835
3 Bloeiende economie
-613
-357
-970
-446
-357
-803
4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
-
-38
-38
-
-38
-38
5 Toekomstbestendige energie en klimaat
-1.255
-3.012
-4.267
-981
-3.184
-4.165
6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
-386
-2.751
-3.138
-517
-2.751
-3.268
7 Eigentijds bestuur
-
-50
-50
-
-50
-50
8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
-1.657
-238.547
-240.204
1.644
-244.314
-242.670
Totaal baten
-4.178
-245.581
-249.760
-539
-251.520
-252.059
Totaal saldo van lasten en baten
41.837
-25.107
16.730
40.500
-29.967
10.533
Stortingen in reserves
-31.375
-9.337
-40.712
-18.579
-9.546
-28.125
Onttrekkingen uit reserves
12.185
11.797
23.982
6.031
11.561
17.592
Saldo van stortingen en onttrekkingen reserves
-19.190
2.460
-16.730
-12.548
2.015
-10.533
Geraamd resultaat
22.647
-22.647
-0
27.952
-27.952
-0
x € 1.000
Incidenteel
Structureel
Totaal 2028
Incidenteel
Structureel
Totaal 2029
1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
188
9.050
9.238
38
9.050
9.088
2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
4.667
14.722
19.389
1.641
14.722
16.363
3 Bloeiende economie
3.312
7.117
10.428
710
7.027
7.737
4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
1.217
10.964
12.180
521
10.964
11.485
5 Toekomstbestendige energie en klimaat
97
12.092
12.190
97
12.092
12.190
6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
2.652
88.269
90.921
2.652
89.147
91.799
7 Eigentijds bestuur
239
4.947
5.186
239
4.947
5.186
8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
32.223
76.310
108.533
30.577
84.673
115.250
Totaal lasten
44.595
223.470
268.065
36.475
232.622
269.097
1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling
-63
-22
-86
-
-22
-22
2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans
-
-803
-803
-
-803
-803
3 Bloeiende economie
-
-357
-357
-
-357
-357
4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland
-
-38
-38
-
-38
-38
5 Toekomstbestendige energie en klimaat
-
-3.184
-3.184
-
-3.184
-3.184
6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur
-
-3.337
-3.337
-
-3.337
-3.337
7 Eigentijds bestuur
-
-50
-50
-
-50
-50
8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
-7.417
-251.115
-258.532
-7.234
-257.476
-264.170
Totaal baten
-7.480
-258.907
-266.387
-7.234
-265.268
-272.502
Totaal saldo van lasten en baten
37.115
-35.437
1.678
29.241
-32.646
-3.405
Stortingen in reserves
-8.304
-9.546
-17.850
-3.024
-9.440
-12.464
Onttrekkingen uit reserves
5.192
10.980
16.172
5.197
10.672
15.869
Saldo van stortingen en onttrekkingen reserves
-3.112
1.434
-1.678
2.173
1.232
3.405
Geraamd resultaat
34.003
-34.003
-0
31.414
-31.415
0
x € 1.000
D2. Meerjarig detailoverzicht incidentele baten en lasten
In onderstaande tabel is een detailspecificatie van de incidentele baten en lasten (< 0,1 mln.) opgenomen. Voor een toelichting op de desbetreffende posten wordt verwezen naar het desbetreffende programmaonderdeel en/of de productenraming.
Programmaonderdeel
Omschrijving
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap
170 Geo-informatie ruimte
-107
-107
-63
-
Overige incidentele baten van geringe omvang
-100
-100
-
-
Totaal 1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap
-207
-207
-63
-
2.1 Landbouw, visserij en landelijk gebied
Overige incidentele baten van geringe omvang
-10
-32
-
-
Totaal 2.1 Landbouw, visserij en landelijk gebied
-10
-32
-
-
2.2 Natuur
Overige incidentele baten van geringe omvang
-50
-
-
-
Totaal 2.2 Natuur
-50
-
-
-
3.1 Economische ontwikkeling
430 Ruimtelijk-economische ontwikkeling
-315
-148
-
-
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling
-315
-148
-
-
3.2 Gebiedsopgaven
120 Noordelijk Flevoland
-298
-298
-
-
Totaal 3.2 Gebiedsopgaven
-298
-298
-
-
5.1 Regionale energiestrategie
160 SPUK CDOKE
-755
-778
-
-
180 SPUK Ontzorgingsprogramma MKB
-500
-203
-
-
Totaal 5.1 Regionale energiestrategie
-1.255
-981
-
-
6.1 Openbaar vervoer
140 Regiotaxi Flevoland
-386
-517
-
-
Totaal 6.1 Openbaar vervoer
-386
-517
-
-
8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
120 Provinciefondsuitkering
1.378
3.692
-6.369
-6.035
130 Stelpost nieuw beleid
104
-52
-52
-127
140 Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
-
-
-650
160 Batig rentesaldo < 1 jaar
-3.000
-2.000
-1.000
-500
Totaal 8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-1.518
1.640
-7.421
-7.312
8.2 Bedrijfsvoering
Overige incidentele baten van geringe omvang
-35
-49
-49
-49
Totaal 8.2 Bedrijfsvoering
-35
-49
-49
-49
9.1 Reserves
110 A001 Algemene reserve
-210
-
-
-
120 B003 Personeel
-174
-
-
-
150 B009 Brede Bestemmingsreserve
-10.332
-7.870
-1.525
-70
160 B016 Zuiderzeelijngelden
-1.453
-1.453
-
-
200 B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling
-1.200
-1.100
-1.000
-1.000
230 B029 Bodem
-358
-
-
-
240 B031 Cofinanciering EU-projecten 14-20
-900
-900
-900
-900
280 B035 Almere 2.0
-50
-50
-
-
300 B037 Mobiliteit
-4.700
-
-
-
340 B040 Doorgeschoven activiteiten
-100
-100
-
-
380 B043 Economisch Programma
-1.120
-1.090
-879
-
410 B044 Duurzame energie
-1.108
-1.111
-
-
420 B045 Regiodeal Noordelijk Flevoland
-3.144
-1.662
-800
-200
450 B046 Fonds Culturele ontwikkeling
-318
-323
-346
-
480 B052 GLB
-2.970
-2.470
-2.654
-654
600 B054 Uitvoering coalitieakkoord
-788
-
-
-
800 B050 Flevoland Natuurinclusief
-100
-
-
-
Totaal 9.1 Reserves
-29.025
-18.129
-8.104
-2.824
Baten
-33.100
-18.720
-15.636
-10.184
Programmaonderdeel
Omschrijving
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap
110 Flevoland bouwt aan Nederland
253
3
3
3
120 Beleidsontwikkeling en -beïnvloeding
161
210
155
70
130 Aanjaagteams innovatieve Woningbouw
129
-
-
-
170 Geo-informatie ruimte
127
127
82
17
190 Living Lab waterzuivering
151
151
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
107
-52
-52
-52
Totaal 1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap
929
440
188
38
2.1 Landbouw, visserij en landelijk gebied
120 Voedseleducatie
188
173
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
11
33
1
1
Totaal 2.1 Landbouw, visserij en landelijk gebied
199
206
1
1
2.2 Natuur
110 Nationaal Park Nieuw Land
517
7
7
7
110 Uitvoeringskosten GLB
1.673
673
673
673
120 Cofinanciering GLB
1.366
1.816
2.000
-
120 Oostvaardersoevers
-
4.000
-
-
180 Beheer natuur
318
318
318
318
190 Beheer agrarisch natuurbeheer
35
35
560
35
191 ANLB / Akkervogels
263
-
-
-
281 Flevoland Natuurinclusief beheer
100
0
0
0
Overige incidentele lasten van geringe omvang
421
421
294
294
Totaal 2.2 Natuur
4.693
7.270
3.852
1.326
2.3 Water
110 Bodem
858
500
500
-
110 Waterkwaliteit
831
831
111
111
Overige incidentele lasten van geringe omvang
3
3
3
3
Totaal 2.3 Water
1.692
1.334
614
114
3.1 Economische ontwikkeling
140 Ontwikkelings Maatschappij Flevoland
1.491
1.491
1.491
114
380 Verdienvermogen mkb
19
19
-392
85
390 Menselijk en sociaal kapitaal
247
222
196
14
430 Ruimtelijk-economische ontwikkeling
537
356
6
6
Overige incidentele lasten van geringe omvang
16
16
16
16
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling
2.311
2.105
1.317
235
3.2 Gebiedsopgaven
050 Kapitaallasten
455
466
466
466
110 Procesgeld overige gebiedsprogramma's
-200
-200
-200
-200
120 Actieplan drink- en proceswater
300
-
-
-
120 Noordelijk Flevoland
1.750
1.750
-
-
121 Procesgeld Flevokust Haven
200
100
-
-
141 Subsidie RDW
1.040
2.640
920
-
142 Doorontwikkeling MITC
420
-
-
-
160 Programma Regio Deal NF
3.159
1.662
800
200
Overige incidentele lasten van geringe omvang
9
9
9
9
Totaal 3.2 Gebiedsopgaven
7.132
6.427
1.995
475
4.1 Recreatie, toerisme en sport
Overige incidentele lasten van geringe omvang
123
123
123
123
Totaal 4.1 Recreatie, toerisme en sport
123
123
123
123
4.2 Cultuur en erfgoed
140 Museaal beleid
124
124
127
1
190 Batavialand
111
111
111
111
220 Stichting Kubus / cultuurparticipatie
88
99
109
14
250 Erfgoedprogramma
193
13
13
13
290 Regionale Culturele Infrastructuur
333
333
333
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
357
321
332
191
Totaal 4.2 Cultuur en erfgoed
1.207
1.002
1.026
330
4.3 Vitale samenleving
181 Versterking zorglandschap
257
103
-
-
183 Initiatieven Vitale Samenleving
507
250
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
71
71
68
68
Totaal 4.3 Vitale samenleving
835
423
68
68
5.1 Regionale energiestrategie
160 SPUK CDOKE
755
778
-
-
180 SPUK Ontzorgingsprogramma MKB
526
213
-
-
190 Subsidie thuis- en buurtbatterijen
1.019
1.019
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
162
164
72
72
Totaal 5.1 Regionale energiestrategie
2.461
2.174
72
72
5.2 Milieu
110 Klassieke milieutaken
107
107
2
2
Overige incidentele lasten van geringe omvang
23
23
23
23
Totaal 5.2 Milieu
131
131
25
25
5.3 Klimaatakkoord
Overige incidentele lasten van geringe omvang
13
-
-
-
Totaal 5.3 Klimaatakkoord
13
-
-
-
6.1 Openbaar vervoer
110 Openbaar streekvervoer
2.023
2.023
2.023
2.023
120 Beheer OV (Prov. proj. stimulering)
107
23
23
23
140 Regiotaxi Flevoland
233
432
212
212
Overige incidentele lasten van geringe omvang
-27
15
15
15
Totaal 6.1 Openbaar vervoer
2.336
2.494
2.273
2.273
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit
150 Smart Mobility
5.096
160
160
160
180 Instrumentatie beleid
275
18
18
18
Overige incidentele lasten van geringe omvang
62
62
62
62
Totaal 6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit
5.432
239
239
239
6.3 Infrastructuur
050 Kapitaallasten roerende goederen wegen
199
33
33
33
050 Kapitaallasten wegen
-330
-231
-204
282
051 Kapitaallasten roerende goederen vaarweg
-405
-413
-357
34
070 Niet jaarlijks onderhoud Infrastructuur
-800
-800
-800
-800
110 Jaarlijks onderhoud Infrastructuur wegen
1.052
1.052
1.052
1.052
120 Bijdragen aan gemeenten
413
98
98
98
Overige incidentele lasten van geringe omvang
93
93
93
93
Totaal 6.3 Infrastructuur
223
-167
-85
793
7.1 Bestuur
140 Vieren en herdenken
419
7
7
7
200 Uitkering oud leden GS
179
-
-
-
260 Monitor van Flevoland
154
154
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
166
166
159
159
Totaal 7.1 Bestuur
919
329
167
167
7.2 Provinciale Staten
240 Verkiezingen
76
268
-
-
Overige incidentele lasten van geringe omvang
72
72
72
72
Totaal 7.2 Provinciale Staten
149
341
73
73
8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
110 Onvoorziene uitgaven
140
140
140
140
120 Loon- en prijsontwikkeling
6.754
10.336
20.061
27.585
130 Stelpost nieuw beleid
889
336
9.288
-727
140 Stelpost onzekerheden
800
1.200
1.600
2.000
200 Stelpost financiering
-
-
-
500
Overige incidentele lasten van geringe omvang
1
1
1
1
Totaal 8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
8.585
12.013
31.090
29.500
8.2 Bedrijfsvoering
050 Kapitaallasten
-371
-61
486
1.015
110 Capaciteitsbeheer
2.422
2.302
-
-
120 Exploitatielasten automatisering
497
287
325
344
150 Stelposten
504
504
504
504
210 Leren en ontwikkelen
211
32
32
32
Overige incidentele lasten van geringe omvang
274
274
274
274
Totaal 8.2 Bedrijfsvoering
3.539
3.340
1.622
2.170
8.3 Overhead en vennootschapsbelasting
Overige incidentele lasten van geringe omvang
50
50
50
50
Totaal 8.3 Overhead en vennootschapsbelasting
50
50
50
50
9.1 Reserves
140 B008 Monumentenzorg
324
324
324
324
150 B009 Brede Bestemmingsreserve
1.753
1.753
1.753
1.753
200 B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling
1.000
1.000
1.000
1.000
240 B031 Cofinanciering EU-projecten 14-20
900
900
900
900
250 B033 Activering vervangingsinvesteringen
1.110
565
510
118
290 B038 Beheer en ontwikkeling Natuur
-
-
-500
-
300 B037 Mobiliteit
1.039
1.284
946
534
380 B043 Economisch Programma
83
83
83
-
410 B044 Duurzame energie
5.400
-
-
-
450 B046 Fonds Culturele ontwikkeling
33
33
33
33
480 B052 GLB
1.654
654
654
654
Totaal 9.1 Reserves
13.294
6.596
5.702
5.315
Lasten
56.254
46.868
50.411
43.387
Eindtotaal
23.154
28.148
34.775
33.202
* Mutaties in de reserve zijn over het algemeen als incidenteel te bestempelen, tenzij het een egalisatiereserve betreft .
E. Afkortingenlijst
AAA: Amsterdam Airport Area
ABW: Actieplan Bodem en Water
AER: Assembly of European Regions
AGC: Airport Garden City
ANLB: Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer
APPA: Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming
BAC: Bestuurlijke adviescommissie
BBP: Bruto Binnenlands Product
BBV: Besluit Begroting en Verantwoording gemeente en Provincies
BV: Besloten Vennootschap
BNG: Bank Nederlandse Gemeenten
BRP: Bruto Regionaal Product
BZK: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
CA: Coalitieakkoord
CBS: Centraal Bureau voor de Statistiek
CMO: Centrum voor Maatschappelijk Ontwikkeling Flevoland
CPB: Centraal Planbureau
CPMR: Conference of Peripherical Maritieme Regions
DGO: Duurzaam gebruik van de Flevolandse ondergrond
DPIA: Data Protection Impact Assessment
DOVA: Decentrale OV-autoriteiten
DSO: Digitaal Stelsel Omgevingswet
DROW: Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling en Waterbeheer
EEF: Energie Expertisecentrum Flevoland
EFRO: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
EHS: Ecologische Hoofdstructuur
EU: Europese Unie
EZK: Economische Zaken en Klimaat
FBE: Faunabeheereenheid Flevoland
FEA: Flevolandse Energie Agenda
FVA: Fonds Verstedelijking Almere
GLB: Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
GR: Gemeenschappelijke Regeling
GS: Gedeputeerde Staten
Ha: Hectare
HNP: Huis Nederlandse Provincies
HOV: Hoogwaardig Openbaar Vervoer
HOF: Wet Hof
IBT: Interbestuurlijk toezicht
ICT: Informatie- en Communicatie Technologie
IDA: Interprovinciale Digitale Agenda
IDS: Introductie Duurzaam Stortbeheer
IenW: Infrastructuur en Waterstaat
IFA: Investeringsimpuls Flevoland Almere
IKB: Individueel Keuze Budget
IMCF: Integraal Mobiliteitscentrum Flevoland
IPO: Interprovinciaal Overleg van en voor Provincies
IT: Information Technology
IUS: Invasieve Uitheemse Soorten
KO`s: Koninklijke onderscheidingen
KRW: Kaderrichtlijn Water
KPvV: Kennisplatform Verkeer en Vervoer
KvW: Kansen voor West
LAB: Lelystad Airport Businesspark
LG: Landelijk gemiddelde
LNV: Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit
MAAS: Mobility as a Service
MAB: Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering
MBVI: Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud Vervangingsinvesteringen Infrastructuur
MC: Monte Carlo
MGA: Mutual Gains Approach
MIPOV: Model Informatieprofiel Openbaar Vervoer
MITC: Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum
MJOP: Meerjaren Onderhoudsplan Provinciehuis
MKB: Midden- en Kleinbedrijf
MRA: Metropoolregio Amsterdam
MRA-E: MRA Elektrisch
MRB: Motorrijtuigenbelasting
MSNF: Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland
MTR: Midterm review
MW: Megawatt
NBA: Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants
NDW: Nationale Databank Wegverkeersgegevens
NJO: Niet-jaarlijks onderhoud
NIE: Natuurinclusieve energietransitie
NLE: Nieuw Land Erfgoedcentrum
n.n.b.: Nog niet bekend
n.b.: Niet bepaald
NNN: Natuurnetwerk Nederland
NS: Nederlandse Spoorwegen
NSL: Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
NSP: Nationaal Strategisch Plan
NV: Naamloze Vennootschap
OFGV: Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
OMALA: Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere
OMFL: Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland
OV: Openbaar Vervoer
OV-SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad
P&C: Planning & Control
P&O: Personeel en Organisatie
PAS: Programmatische Aanpak Stikstof
PJ: Petajoule
p-MIRT: Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
PMR: Programma Mobiliteit en Ruimte
PN: Perspectiefnota
POB: Persoonlijk Ontwikkelbudget
PoC-fonds: Proof of Concept Fonds
POP3: Plattelandsontwikkelingsprogramma 3
PS: Provinciale Staten
RDW: Rijksdienst voor het Wegverkeer
RES: Regionale Energiestrategie
RHC HFA: Regionaal Historisch Centrum Het Flevolands Archief
RIEC: Regionaal Informatie en Expertisecentrum
RMP: Regionaal Mobiliteitsprogramma
ROM: Regionale Ontwikkelingsmaatschappij
RRAAM: Rijk-Regioprogramma Amsterdam, Almere, Markermeer
RRK: Randstedelijke Rekenkamer
Ruddo: Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden
RVB: Rijksvastgoedbedrijf
SAF: Strategische Agenda Flevoland
SBAB: Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
SBA: Stedelijke bereikbaarheid Almere
SBB: Staatsbosbeheer
SKBN: Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland
SMWF: Samen Maken We Flevoland
SPV: Strategisch Plan Verkeersveiligheid
SRE: Schiphol Real Estate
SUP`s: Strategische uitvoeringsprogramma’s
TBES: Toekomst Bestendig Ecologisch Systeem
TBO’s: Terreinbeherende organisaties
TMI: Technologische MKB Innovatieregeling
TWh: Terawattuur
UP: (college) Uitvoeringsprogramma
UvW: Unie van Waterschappen
VNG: Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VTH: Vergunning, toezicht en handhaving
VRN: Voortgangsrapportage Natuur
Fido: Wet Financiering decentrale overheden
Woo: Wet open overheid
Wob: Wet openbaarheid van bestuur
ZZL: ZuiderzeelijngeldenF. Perspectiefnota