1. Storting reserve VVI cf. coalitieakkoord
In het coalitieakkoord 'Toekomst voor het nieuwe land' staat dat voor de benodigde vervanging van infrastructuur vanaf 2024 een structureel extra bedrag beschikbaar wordt gesteld. Wanneer dit niet toereikend is om de benodigde investeringen te dekken, onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn van het aanpassen
van de afschrijvingstermijnen in het 'Programma Mobiliteit en ruimte'. Hiervoor is in de stelpost nieuw beleid een structureel bedrag van € 2,0 mln. opgenomen. Op basis van het verwachte verloop van de reserve is het nodig om die middelen daadwerkelijk structureel toe te voegen.
2. Decentralisatie uitkeringen meicirculaire 2025
In de meicirculaire 2025 zijn de nieuwe decentralisatie-uitkeringen voor 2025 en verder opgenomen (zie toelichtingen bij programmaonderdelen 2.2 en 4.2).
3. Actualisering kapitaallasten
De kapitaallasten (afschrijvingen) zijn geactualiseerd aan de hand van de Activastaat 2026-2029, die is bijgesteld op basis van actuele investeringsprognoses. Als gevolg van een gewijzigde fasering van investeringen treden er verschuivingen op in de kapitaallasten. Hiervoor is een egalisatiereserve gevormd, waarvan de aanvullende storting gedeeltelijk ten laste komt van de stelpost 'Nieuw beleid'.
4. Uitbreidingsvergoeding delegatie OV gemeente Almere
Op 5 juli 2016 hebben GS de bevoegdheden voor het busvervoer in Almere gedelegeerd aan gemeente Almere. PS hebben ingestemd met een aanvullende bekostiging voor de uitbreiding van het busvervoer, dat is de ‘uitbreidingsvergoeding’. Uitbreiding was nodig vanwege de stadsuitbreiding, zoals de ontwikkeling van het inwonertal in de betreffende uitbreidingswijken. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2026 (op basis van inwonergroei in 2024) structureel met € 0,30 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming bij vaststelling van het delegatiebesluit (zie programmaonderdeel 6.1).
5. Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
De provinciale bijdrage aan de OFGV wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de in de gemeenschappelijke regeling vastgelegde prijsindex. Dit is verwerkt in de vastgestelde begroting 2026 en in de meerjarenraming 2027-2029 van de OFGV (zie programmaonderdeel 5.2).
6. Degradatie scheepswrakken
De scheepswrakken in Flevoland worden door bodemdaling en wisselende grondwaterstanden als gevolg van klimaatverandering bedreigd. De provincie wil de wrakken behouden volgens het 'Erfgoedprogramma' Flevoland. Hierdoor is het urgent te komen tot een beschermingsprogramma. De middelen in het huidige 'Erfgoedprogramma' zijn onvoldoende voor dit beschermingsprogramma. Voorgesteld wordt om de begrotingspost 'Erfgoedprogramma' in 2026 met € 0,18 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo (zie programmaonderdeel 4.2).
7. Prijsindexaties voor inkopen van facilitaire diensten
In de Zomernota 2025 zijn middelen beschikbaar gesteld ter dekking van de exploitatielasten van het Proeflokaal voor het boekjaar 2025. Gezien de structurele inzet van het Proeflokaal als vergader- en werklocatie, zijn deze middelen volgens het voorstel in de Zomernota 2025 meerjarig opgenomen in de begroting .
8. Passende MaaS-oplossingen per gemeente
Samen met gemeenten wordt in 2026 ingezet op het uitwerken en implementeren van passende MaaS-oplossingen, waarbij lokaal maatwerk centraal staat. Daarnaast wordt gewerkt aan de betere bekendheid en het gebruik onder inwoners. Hiervoor is in 2026 additioneel € 0,1 mln. beschikbaar gesteld ten laste van de stelpost 'Nieuw beleid'.
9. Opheffen onttrekking aan ‘Algemene Reserve’ - oormerk ‘Egalisatie resultaat’
De prognose van het begrotingssaldo is voor 2028 en 2029 positief. Dit wordt veroorzaakt doordat de verwachting is dat de Septembercirculaire 2025 van het provinciefonds een andere uitkomst heeft dan aangenomen in de perspectiefnota. Hiermee vervalt de onttrekking aan het oormerk ‘Egalisering meerjarenperspectief’ (vanuit de ‘Algemene reserve’) vrij ten laste van de stelpost 'Nieuw beleid'.
10. Geen nationale ombudsman Flevoland
Na onderzoek bij de Flevolands gemeenten blijkt dat vijf Flevolands gemeenten bij de Nationale Ombudsman zijn aangesloten en dat Almere is aangesloten bij de Gemeenschappelijke regeling ombudsman metropool Amsterdam. Er is momenteel geen Flevolandse ombudsman. Gezien de situatie bij de gemeenten, en in het bijzonder ook de goede naam en goede bekendheid / zichtbaarheid van de Nationale Ombudsman is het voor de hand liggend om bij de Nationale Ombudsman te blijven. Dit is ook zo besloten in PS op 11 december 2024. De in het coalitieakkoord geraamde middelen van € 0,1 mln. worden overeenkomstig afgeraamd (zie programmaonderdeel 7.1).