|
---|
Doel (2023-2027)
Zie hiervoor onder programmaonderdeel 8.1 .
Resultaten 2026
Bij de jaarstukken geven we een duiding bij de stand van de bestemmingsreserves en de oormerken binnen de 'Brede Bestemmingsreserve'.
Afspraken vanuit het coalitieakkoord:
- We zorgen voor een gezonde positie van de provinciale reserves. Zo voorkomen we dat toekomstige generaties met tekorten worden opgezadeld, maar zorgen we er ook voor dat we onvoorspelbare ontwikkelingen het hoofd kunnen bieden.
- ‘Gezond’ vertaalt zich in dit verband in een weerstandsratio die tussen de 1,1, en 2.0 ligt, zodat we in staat zijn risico’s en calamiteiten financieel op te vangen.
- We gaan terughoudend om met risicodragende investeringen. Per geval wegen we de risico’s zorgvuldig af tegen het strategisch belang voor de provincie.
- De komende tijd schenken we bijzondere aandacht aan de zogenaamde stille lasten.
Middelen
9.1 Reserves | Rekening 2024 | Begroting 2025 na wijziging | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |||||||
Lasten | 78.637 | 36.157 | 23.982 | 17.592 | 16.172 | 15.869 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -44.261 | -60.010 | -40.712 | -28.125 | -17.850 | -12.464 | |||||||
Saldo | 34.376 | -23.852 | -16.730 | -10.534 | -1.678 | 3.405 | |||||||
Kader (saldo voor PN 26-29) | -19.353 | -9.297 | -5.858 | -1.871 | 2.164 | ||||||||
Zomernota 2025 | -4.499 | -750 | -750 | -500 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2026-2029 | 0 | -1.000 | 0 | 78 | -727 | ||||||||
Kader | -23.852 | -11.047 | -6.608 | -2.294 | 1.437 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -5.683 | -3.925 | 615 | 1.968 | |||||||||
1 | A001 Algemene reserve | 0 | 0 | 540 | 727 | ||||||||
2 | B003 Personeel | -100 | -100 | -100 | 0 | ||||||||
3 | B009 Brede Bestemmingsreserve | -3.967 | -3.370 | -1.225 | -270 | ||||||||
4 | B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling | -100 | 0 | 100 | 100 | ||||||||
5 | B029 Bodem | -358 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
6 | B033 Activering vervangingsinvesteringen | 2.409 | 2.163 | 2.107 | 1.716 | ||||||||
7 | B037 Mobiliteit | 230 | 244 | 218 | -194 | ||||||||
8 | B043 Economisch Programma | -276 | -251 | -225 | 89 | ||||||||
9 | B044 Duurzame energie | -1.108 | -1.111 | 0 | 0 | ||||||||
10 | B045 Regiodeal Noordelijk Flevoland | -2.300 | -1.500 | -800 | -200 | ||||||||
11 | B050 Flevoland Natuurinclusief | -100 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Overig | -13 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Algemene reserve
De prognose van het begrotingssaldo is voor 2028 en 2029 positief. Dit wordt veroorzaakt doordat de Septembercirculaire 2025 van het provinciefonds naar verwachting een andere uitkomst heeft dan aangenomen in de perspectiefnota. Hiermee valt het oormerk ‘Egalisering meerjarenperspectief’ (vanuit deze reserve) vrij ten gunste van de stelpost 'Nieuw beleid' (zie programmaonderdeel 8.1).
2. Personeel
Voor de jaren 2026 tot en met 2028 wordt jaarlijks € 0,1 mln. toegevoegd voor het ‘Jong Professional Programma’ ten laste van deze reserve (zie programmaonderdeel 8.2).
3. Brede Bestemmingsreserve
Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door:
- Het programma 'Landschap van de Toekomst' wordt uitgevoerd met inzet op kennis, actie en zichtbaarheid. De Vernieuwend Initiatief Prijs Flevoland draagt bij aan het stimuleren en communiceren van ruimtelijke kwaliteit. De uitvoering wordt gedekt vanuit deze reserve met het oormerk 'Landschapsvisie' (zie programmaonderdeel 1.1);
- Voor 2025 was al een begrotingswijziging gemaakt en toegevoegd aan het Statenvoorstel. In deze begroting is de meerjarige besteding en de onttrekking aan deze reserve (oormerk ‘MITC’) verwerkt (zie programmaonderdeel 3.2);
- Uitvoeringsaanpak Landelijk gebied: In de Perspectiefnota 2026-2029 is aan PS een bedrag van € 6 mln. gevraagd voor de uitvoeringsaanpak landelijk gebied, met het voorstel hiervoor een oormerk in te stellen binnen deze reserve. In deze begroting wordt hiervan € 2,35 mln. geraamd voor gebiedsgerichte en themagerichte initiatieven (zie programmaonderdeel 2.1).
4. Procesgelden gebiedsontwikkeling
Het budget voor procesgeld is bedoeld voor de uitvoering van de specifieke programma's en projecten door de provincie. Dit omvat de inhuur van externe expertise, het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties. We verwachten vanaf 2026 minder kosten te maken voor procesgeld. De middelen komen ten gunste van deze reserve (zie programmaonderdeel 3.2).
5. Bodem
Het gebiedsproces bodemdaling zou eerder een looptijd hebben van drie jaar (2021 tot en met 2024). Dit is in 2023 met een jaar verlengd (tot najaar van 2025). In het laatste jaar (2025) is, samen met de gebiedspartners, invulling gegeven aan de uitwerking van de benodigde praktijkproeven (pilots). Voor deze uitvoering is een looptijd van drie jaar voorzien (2025 tot en met 2028) en is een plan van aanpak opgesteld. De kosten van deze aanpak worden gedeeld met de partners. Voor het aandeel van provincie Flevoland wordt onder andere gebruik gemaakt van het restant van deze reserve (zie programmaonderdeel 2.3).
6. Activering vervangingsinvesteringen
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met deze reserve (zie programmaonderdeel 6.3).
7. Mobiliteit
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen. Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Dekking van de met de ontwikkelinvesteringen provinciale infrastructuur samenhangende kapitaallasten vindt deels plaats vanuit de reserve ‘Mobiliteit’ (zie programmaonderdeel 6.3).
8. Economisch programma
Op 17 juli 2024 hebben PS ingestemd met de kaders voor uitvoering van programmalijn 3 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' van het' Economisch programma'. Het 'Uitvoeringsprogramma digitalisering mkb', dat door Horizon zal worden uitgevoerd, richt zich op het vergroten van kennis en bewustzijn rondom digitalisering en het toekomstbestendig maken van het midden- en kleinbedrijf in Flevoland. Binnen het oormerk 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' van deze reserve zijn de hiervoor benodigde middelen beschikbaar. Voorgesteld wordt om de begrotingspost 'Ontwikkelings Maatschappij Flevoland' (Horizon) met ingang van 2026 gedurende drie jaren met € 0,3 mln. per jaar te verhogen, ten laste van de binnen het oormerk hiervoor gereserveerde middelen (zie programmaonderdeel 3.1).
9. Duurzame energie
Op 9 januari 2026 wordt de subsidieregeling voor thuisbatterijen opengesteld voor inwoners van Flevoland. De regeling is gericht op het verlagen van energielasten, het verminderen van netcongestie en het stimuleren van de aanschaf van thuisbatterijen. Voor de uitvoering en het subsidieplafond zijn middelen in de begroting opgenomen ten laste van deze reserve (zie programmaonderdeel 5.2).
10. Regiodeal Noordelijk Flevoland
Onder de Regiodeal Noordelijk Flevoland was het de afspraak dat het Rijk een saneringsregeling voor IJsselmeervisserij uitvoert. Van deze regeling (waarin € 5,0 mln. beschikbaar was) is geen gebruik gemaakt. Eind 2024 heeft het Rijk de middelen die niet benut, volgens afspraken in de Regiodeal aan provincie Flevoland beschikbaar gesteld. Door middel van de begroting 2026-2029 worden het merendeel van deze middelen geraamd voor de komende jaren ten laste van deze reserve (zie programmaonderdeel 3.2).
11. Flevoland Natuurinclusief
Het subsidieplafond voor de ‘Nadere regel Vermaatschappelijking’ voor 2026 was nog niet verwerkt in de begroting. De lasten worden gedekt vanuit deze reserve (zie programmaonderdeel 2.2).